torsdag den 25. december 2014

JULEAFTEN PÅ DIE BIERSTUBE I HOLSTEBRO

Da min far døde i 1993, skulle min mor og jeg fejre Juleaften alene. Det syntes vi nu begge var kedeligt, bare at sidde os to. Så året efter blev vi inviteret til Juleaften hos noget familie, og det gik vældig godt i nogle år. Men de begyndte at forlange dyre Julegaver, og helst de rigtige mærkevarer. Når man så tænker på de var ret velhavende, og fik nogle meget flotte og dyre gaver af os, men vi fik ikke tilsvarene fine gaver af dem.
Så vi blev enige om, at nu skulle det have en ende.

Jeg havde oprettet en profil på 40plus, hvor jeg blev inviteret til en Juleaften med venner, og min mor havde en veninde som skulle sidde alene. Så min mor og jeg gav hinanden fri til at fejre Juleaften hver for sig, og så fejre vi i stedet Juleaften sammen 2.Juledag.
Og gaver giver vi ikke hinanden.

I år ville jeg prøve at fejre en anderledes Juleaften, og det var min mening jeg ville sidde alene herhjemme.
Og i Holstebro Posten kunne jeg læse, at Rådhus Kælderen i Holstebro tilbyder en stegt and med sovs, som man skulle hente Lillejuleaften, og så bare varme i ovnen. Det lød nu meget godt, syntes jeg.
Men uheldigt for Rådhus Kælderen læste jeg i samme avis, at Die Bierstube i Holstebro, ville prøve at arrangere Juleaften for dem der skulle sidde alene. Så var valget ikke så svært, jeg tog til Holstebro og tilmeldte mig Juleaften på Die Bierstube. Prisen var 175 kr, og så fik man and med hele pivtøjet og et glas rødvin.

Så fik jeg for engang skyld en stille og rolig Juleaftensdag herhjemme, med en tur til bageren efter rundstykker, og nåede at få vasket noget tøj.
Og så lige et smut ned på Skipperkroen, for at ønske Glædelig Jul.
Det var Perry som stod bag baren, og han bad mig om at hilse hende der står for Die Bierstube. Det skulle jeg nok.

Jeg tog med toget til Holstebro, så det kom til at passe med at skulle sætte sig til bords kl.18.
Du store kineser, som havde hun gjort meget ud af denne Juleaften. Et flot pyntet Julebord, Julegaver og Juletræ.

Vi var 16 personer der satte sig til bords, og der var ikke kun and og et glas rødvin. Der var også flæskesteg, og hold nu kæft hvor var den steg god. Så mør saftig og lækker, og med sprøde svær, og en perfekt brun sovs, og både brune og hvide kartofler, og de rigtige franske kartofler. Anden smagte også godt, eneste minus var rødkålen, der efter min mening var meget syret.
Det var sjovt at opleve stemningen ved bordet, der var et par stykker der kendte hinanden i forvejen. Men vi forsøgte at passe os selv, men den gode mad og rødvinen gjorde sin virkning. Ret hurtigt gik det således at vi ikke bare ville sidde og være os selv, vi ville fællesskabet, og vi lo og snakkede sammen.
Det blev en rigtig hyggelig aften, hvor alle havde det godt sammen og man fik sig nogle nye bekendtskaber.

Jeg gav min hilsen fra Perry til hende der står for Bierstuben, hun kender godt Perry, så jeg skulle endelig hilse ham igen.

Rødvinen skulle vi ikke sidde og spare på, der var købt ind så vi kunne bare drikke til alle flasker var tømt.
Så skulle vi have Ris ala Mande, og senere Pakkespil. Her vandt jeg 3 gaver.
Og så kom der tre store fade rundt, fyldt til randen med slik, nødder, frugt og Juleguf.
Juleaften på Die Bierstube blev en succes, som hun vil gentage igen til næste år. Og der vil jeg med igen.
Ganskevist har jeg skrevet her i Rygerkupeen, at til næste år ville jeg prøve at fejre Juleaften til søs, men den tur udsætter jeg. Fordi jeg kan se i min kalender, at til næste år får vi alletiders Nytårsaften.
Det er sådan når man arbejder på fjerkræslagteriet, skal man møde på arbejde igen 2. Nytårsdag. Men til næste år falder 2.Nytårsdag på en lørdag, så der har vi fri fra onsdag d.30.December til mandag d.4.Januar. 
Så der vil jeg undersøge muligheden for at få opfyldt en drøm, opleve at fejre Nytårsaften i New York i USA, eller måske bare i Berlin i Tyskland.
Et er dog helt sikkert, til næste år, vil jeg ikke sidde til en privat fest Nytårsaften, og så ærgre mig over jeg ikke tog ud at rejse nu muligheden var der.
 Juleaftenen på Die Bierstube var forbi kl.21, og jeg havde planlagt at så ville jeg med toget igen kl.22.
Men stemningen var for god til jeg ville sige farvel, så toget kl.23 kom jeg heller ikke med.
Og da Bierstube lukkede til midnat, tog jeg med om på River Salon, lige for at få en god nat øl.
Og så blev jeg nød til at tage en taxa hjem til Struer, den tur kostede 400 kroner.

Hende som står for Die Bierstube fortalte mig, at hver fredag har de live musik fra kl.19 - 23, og en gang i måneden er der så i den forbindelse gratis mad.
Det vil jeg ud og opleve, men så vil jeg nu se om jeg kunne lokke nogen med. Kunne jeg nu få samlet folk så vi bliver 8 personer, så vil jeg arbejde på at få denne tur arrangeret.
Så kunne vi nemlig mødes på Bubsi i Struer til en velkomst øl, tage en taxa til Bierstuben. Når ballet så er forbi kl.23, tager vi en taxa hjem til Bubsi.
Så vil de to taxa ture samlet koste 100 kr. pr. person. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar