tirsdag den 6. november 2012

SPISE MED James PRICE (BRUNKÅL)

Så har DR-1 nok engang skabt en succes, hver aften kl.18 lige til spisetid, dukker James Price op på skærmen, i selskab med en ny gæst.

Det blev vældigt populært da de to brødre Adam og James Price, havde deres køkkenshow på DR-2, så populær at det rykkede over på DR-1 i prime time.
Med Adam syntes jeg efterhånden programmet blev en smule højrøvet, det var jo ikke sådan noget mad man lige stikker ud i køkkenet og tilbereder.

Men nu er det James Price som står alene for programmet, og hver aften invitere han en gæst som skal lave mad. Og se, nu er programmet kommet ned på jorden, de laver mad man selv kunne få lyst til selv at gå i sving med at lave.

Tirsdag i sidste uge fik James Price besøg af skuespilleren Lisbeth Dahl, og hun skulle lave Brunkål.

Brunkål er en af mine livretter, desværre har jeg ikke fået Brunkål siden 1990, dengang min moster Nora levede.

Moster Nora og Onkel Kristian, var min Grankusine Ilona's forældre. Hende har jeg fortalt jer om, da jeg skrev om jeg er adoptivbarn.

Jeg husker da jeg var barn, da var det årets højdepunkt når min moster Nora om efteråret inviterede til Brunkål. Mig og mine forældre, og min mormor og onkel Henning kom til byen, så var der familie hygge i det gule hus på Hjermvej i Struer.

Når min moster Nora lavede Brunkål lavede hun dem dagen før de skulle serveres. Så blev de sat ned i viktualiekælderen i gryden med låg på, der stod de og fik smag.
Så vi fik serveret anden daws Brunkål, hold kæft hvor det smagte godt. Det var simpelthen så lækkert at man ikke nænnede at spise kød til, for der skulle være plads til Brunkålene.
Og når der bagefter blev dækket et kaffebord, kunne man lige klemme et enkelt stykke chokoladekage ned. Det skulle min moster Nora altid drille med, når vi havde spist Brunkål kom der bagefter den lækreste hjemmebagte chokoladekage på bordet, det var svært at sige nej til. Så man havde da lidt ond i mavsen, når aftenen var forbi.

Desværre blev min mor og moster Nora uvenner, og i 1993 døde min far, i 94 Onkel Kristian, i 95 min mormor, og i 96 døde Moster Nora.
Derfor har jeg ikke fået brunkål siden 1990.

Min mor har ganskevist forsøgt at lave Brunkål, det fik hun at vide at det skulle hun ikke gøre igen. Der var kun én i familien som kunne lave Brunkål, og det var min moster Nora.

I James Price's program i tirsdags ville Lisbeth Dahl lave Brunkål i en trykkoger, så tager det ikke nær så lang tid at lave.

Det færdige resultat så fandeme aldeles lækkert ud, man sad og fik lyst til at være gæst i programmet.

Nu kunne jeg godt tænke mig, at vi på 40 plus kunne arrangere en Brunkåls fest, gerne en gang i det nye år.
Vi skal finde det rette sted, hvor der er plads til os. Og måske vi skal hyre en kogekone der kan finde ud af det.

Jeg vil finde ud af, om det kan lade sig gøre at stable sådan en fest på benene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar