torsdag den 4. juli 2019

FERIE I KØBENHAVN.

Oven på et par kedelige første dage, i min 3 ugers Sommerferie, hvor jeg trods alt kunne sove længe og bare slappe af. Stod Torsdag for min lille ferierejse, en forlænget weekend til København.

Klokken halv fire i morges ringede vækkeuret, for kl. halv seks skulle jeg af sted til banegården. Så jeg skulle nå morgenmad, morgen bad, og lige få styr på de sidste detaljer.

Kl. 7:10 kørte Flexbussen fra Holstebro, og med kun 2 stoppesteder undervejs, Herning og Odense, nåede vi frem til København præcis til tiden kl. 11:45. 

Så var der tre timer til man kunne få sit værelse på Wake Up Hotellet, og da man ikke gider slæbe rundt på sin kuffert, finder man nærmeste sted.
Det er Rio Bravo, hvor jeg hjemmefra havde bestilt bord og kigget i menukortet. 
Det var min mening jeg ville have stegt flæsk, men til frokost står det kun som børnemenu, det samme med Rio Bravo Gryden.
Så jeg bestilte blot en frokostplatte.

Og så en Øl og Snaps.

Jeg kunne se folk bestille og få serveret både Stegt Flæsk og Rio Bravo Gryde, og de havde ingen børn med.
Det viser sig, man kan bestille både flæsk og gryde hele dagen. Det var jo træls, så når jeg ikke at få Stegt flæsk denne gang. For i morgen har jeg en plan om jeg vil på Arbejdermuseet, og så opleve Bakkens Hvile, og på Lørdag har jeg fået bord i Grøften i Tivoli. Så det må vente til en anden gang.

Normalt bor jeg på CabInn når jeg er i København, men denne gang bor jeg på Wake Up, den nede ved Tivolihotellet.

I forhold til CabInn er Wake Up et luksus hotel. Lige dengang CabInn var en nyhed i Danmark, var det ret smart og billigt. Men man blev hurtig træt af den bruser på toilettet, der hænger oppe i loftet.
På Wake Up har man en rigtig håndbruser, det er nu rart når man vil vaske alle sine kropsåbninger. 

Hjemmefra havde jeg bestilt bord på Skindbuksen, hvor jeg ville have min aftensmad.
Da jeg var kommet på plads på mit hotelværelse, var det ud på en hyggelig og lang gåtur om til Kg. Nytorv.
Skindbuksen ligger rundt om hjørnet ved Hviids Vinstue, og overfor Mc. Donalds og Magasin Du Nor. 

Både Skindbuksen og Hviids Vinstue er historiske værtshuse, en historie der går helt tilbage til 1720'erne. De har også været lukningstruet, ikke fordi det gik dem dårligt, men fordi en idiot ville jævne dem med jorden og i stedet åbne tøjbutikker.
Gudskelov var der de rette mennesker der stillede sig på bagbenene og krævede man bevarer disse to historieske beværtninger. Og det lykkedes at redde dem.

At træde ind på Skindbuksen, er som Osvald Helmuth synger: Henne om hjørnet nede i kælderen.
Med et ujævnt stengulv, border der gynger, og så sidder man så tæt på hinanden. Nogle er der kun for at drikke øl, og andre for at spise. Men alt det til sammen giver en helt fantastisk stemning, en stemning man ikke har lyst til at forlade,
Og når der også sidder en pianist og spiller hyggemusik, ja så nøjes man ikke med en øl, for desserten er faktisk dyr, en skide Citronfromage koster 100 kr., så er det sgu billigere at lade desserten være lige en øl mere.

Jeg bestilte en Kotelet 

Hold nu KÆÆÆFT !!! Det er Fandeme flere år siden, jeg har smagt så lækker en kotelet.

Jeg kan huske dengang der var Fattigmands koteletter, det var stegt flæsk, og så var der Herregårdskoteletter.
Herregårdskoteletter, det var Lørdagsmad, noget man gik og glædede sig til. Det var en tyk moppedreng med ben og en fedtkant der gav den gode smag.
Men så var det Fedtforagterne forbød disse koteletter, og man så siden kun kunne få disse tynde koteletter, uden smag.
I Jylland er det blevet til en børnemenu: Koteletter i fad med ris, cocktailpølser og tomatsovs, og så tre farvet is til dessert. Fandeme ikke en ret man glæder sig til, det er blot mad der skal overstås.

Men den kotelet de servere på Skindbuksen, det er både med ben og fedtkant, og en henrivende god smag.

Og så skulle jeg tilbage til hotellet, og så er det man finder ud af der er alt for langt.
At gå fra Wake Up til Skindbuksen, betyder ikke noget. Men at gå fra Skindbuksen til Wake Up, når man har drukket 4 store fadøl så skal man tisse oftere, og så er der alt for langt at gå.
En gang var der toiletter på Rådhuspladsen, det er nu revet ned. Så der er kun de underjordiske toiletter nede på Strøget, det betyder man kun med nød og næppe når hjem på hotellet før det går galt. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar