lørdag den 21. september 2019

BRUNKÅL & STEGTE ÅL

Der var ellers lagt brænde i kakkelovnen til en munter Lørdag, men flammerne døde ud før brændet blev til aske. 

De første pinde der røg i ovnen var Struer Smørrebrød, der på denne Lørdag serverede Brunkål som Dagens Ret.
Det er sådan, at når man henter Dagens Ret hos Struer Smørrebrød, får man et klippekort, hvor den tolvte ret er GRATIS. 
Jamen det kunne jo ikke blive meget bedre, Lørdag aften skulle jeg på Det lille Apotek til Ålegilde, og da jeg så så at hos Struer Smørrebrød var Dagens Ret; Brunkål, som jeg oven i købet kunne få gratis. Kunne det ikke gå hen og blive andet end en, skide god Lørdag. 
De smagte godt, disse Brunkål.

Men de bedste Brunkål jeg har fået, var dengang min Moster Nora levede. Så jeg har ikke fået rigtige gode Brunkål siden 1980'erne.
Moster Nora kogte dem om Fredagen, og så blev vi inviteret til Brunkål om Lørdagen til anden daws Brunkål, for de smager nu engang bedst som anden daws. Hun serverede også kød til; go'e ben, medisterpølse og bæverflæsk. Men altså, min Moster Noras Brunkål var så gode at man ikke nænnede at spise alt for meget kød til, der skulle gerne være plads til en ekstra grydeskefuld Brunkål. 

Når vi så var færdige med at spise og satte os hen til kaffebordet, kom den hjemmebagte Chokoladekage på bordet. Jamen det kunne hun slet ikke være bekendt, for man kunne jo slet ikke spise mere. 

Nok om mine Brunkåls minder. 

For i går aftes skulle jeg til Ålegilde, på Det lille Apotek i Struer. 
Jeg havde forud betalt 150 kr. prisen dækker Ål og et enkelt glas snaps. Øl var ikke med i prisen, men nu havde jeg mine 6 Øl-kort jeg vandt til Sprit Banko i Søndags, så for mig, var øllene jeg drak GRATIS. 
Ålegildet begyndte kl.18, og det var nogle virkelige gode Ål, og til dem der ikke kan lide Ål, var der stegt Flæsk. 

Det var så her ilden i Kakkelovnen gik ud, for der var ingen stemning overhovedet til dette Ålegilde. Jeg forsøgte at sætte lidt fut i folk ved at råbe SKÅL ! Det var der et enkelt bord der reagerede på, ellers sad folk i dyb tavshed og spiste deres mad.
Og så hørte vi musik fra Radio Viborg, så underholdningen var Radio reklamer hver tiende minut. 

Jeg troede ellers der var udsolgt, for der har været folk som har spurgt om de også kunne komme med til Ålegildet, men fik at vide der ikke var plads til flere. Men jeg sad helt alene ved mit bord, så da vi var færdige med at spise satte jeg mig op til baren.
Her overvejede jeg, om jeg skulle tage på et andet værtshus eller gå hjem. Men nu havde jeg mine Øl-kort, så jeg kunne lige så godt blive og få dem brugt.
Og så kom der dessert på bordet.

Kl. 21 orkede jeg ikke mere og fik bestilt en Taxa, og kl. 22, gik jeg i seng.

Men i eftermiddag tager jeg på Det lille Apotek igen, for jeg nåede at få brugt mine 6 Øl-kort i går aftes. Så jeg må op i eftermiddag og se, om ikke jeg kan få vundet nogle nye Øl-kort. 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar