tirsdag den 25. december 2018

JULEAFTEN PÅ DFDS FÆRGEN.

Oven på to herlige dage i København, skulle jeg ikke hjem endnu. Nej, for jeg ville opleve Juleaften ombord på DFDS færgen, mellem København og Oslo.

Nu har man haft et par dage i KBH med et vejr der var til at leve med, og så skulle det absolut sne den dag man skulle ud til Færgeterminalen.
DFDS har ellers en bus der kører fra Nørreport station, som jeg havde bestilt og betalt, men jeg skulle sgu ikke til at vade med fuld oppakning fra Cab Inn City, og så hele vejen ned gennem Strøget og om til Nørreport station, i det vejr.
Jeg tog en rask beslutning, at jeg fandeme har råd til en Taxa.
4 gange 27, det koster 225 kr., at blive kørt ud til DFDS Terminalen.

Endelig kunne man gå ombord men på færgen kunne man først få sin kahyt kl.15:00, og der var ingen butikker åben. Kun en bar, så kunne man da få en øl.

Så var kahytten klar, ind med mine ting og få et hurtigt bad. Cafeen åbnede hvor var det rart at kunne få en hapser med ost og skinke og en kop kaffe, lige hvad kroppen trængte til, da jeg ikke havde fået noget siden morgenmaden. Og så skulle man vente yderligere nogle timer, før man skulle have aftensmad. Det var inddelt således at i tag selv buffeten jeg havde booket bord i, var det først børnefamilierne der fik lov at spise, alle vi andre kunne så komme til efter kl.20:00.

Fint ! Så kiggede jeg mig omkring på færgen, der er tre andre muligheder for at spise, det er ikke for fattig folk, for det er dyrt, den billigste  ret er spaghetti med kødsovs.

I Tax Free shoppen kan det overhovedet ikke betale sig at købe noget, det er toldfrie varer til  uhørte høje priser. Et glas Nutella der, er over 20 kr. dyrere end i Tyskland, det samme med chokolade, sprut, sodavand og øl.
Det eneste jeg fik købt, var tre par strømper.

Henne ved info skranken købte jeg adgang til WIFI, så jeg kunne komme på nettet, for ude på Havet fungere dit eget net ikke. Men færgens WIFI net fungere heller ikke, man kan også bruge WIFI til sin telefon. Men derpå fik jeg en besked fra YOU SEE om, at for at undgå mine telefonregninger løber løbsk er telefonen spærret ind til jeg er hjemme i Danmark igen. Så jeg skulle absolut ikke til at fumle med færgens WIFI, så der var kun et at gøre. Holde 100 % fri fra de sociale medier.

Nu blev klokken 20, og jeg kunne få noget at spise. En Julebuffet, hvor jeg kun skulle betale for det jeg drikker, og købte en enkelt øl og snaps.

Derefter var det hen på diskoteket hvor der var livemusik, men ude i baren var der også livemusik.
Der stod hende her, hvor er hun da lækker, med en hæs og sexet stemme og sin guitar skabte hun en fest.

Men nu var klokken tæt på at være midnat, fuld var jeg ikke, men var træt. Det har været en lang Lillejuleaften, og Juleaftensdag bliver lige så lang, derfor gik jeg i seng.

Mandag d.24.December var folk ikke inddelt i børnefamilie og os andre, man kunne bare sætte sig ind og spise sin morgenmad fra kl.7.
Sikke en morgenmads buffet, der var jo næsten alt.

Og så kunne man nyde indsejlingen til Norge
( DER ER MANGE FLERE BILLEDER INDE PÅ MIN FACEBOOK PROFIL

Kl.9:45 lagde vi til kaj i Oslo, og så var der arrangeret en bustur rundt i Oslo.
Det var ellers en spændende tur, hvor vi fik fortalt byens historie, lige fra byen opstod for flere 1000 år siden, til Kristian d.4. og så til nu.

Ved Holmenkollen gjorde bussen hold, det var tid at strække ben.
Og så kørte vi om til en park, hvor man fik 2 valgmuligheder. Man kunne gå med på turen gennem parken, på den betingelse at man kunne ikke fortryde og vende om, for så var bussen kørt. Man var tvunget til at gå med hele vejen, bussen ville køre om på den anden side af parken og der vente på folk. Ønsker man ikke at gå med på turen kunne man få lov at blive i bussen. Åh Gudskelov da, for jeg havde ingen lyst til at gå med.

Vi blev kørt tilbage til færgen, hvor jeg fik mig klædt om, og så ellers bruge eftermiddagen på at slappe af.

Der var Gløgg og Æbleskiver og en tiltrængt øl kunne man også få.

Og naturligvis var der Disney på storskærm, From All og us to All og You.

Kl.18, var det spisetid, igen blev vi ikke delt op i børnefamilie og os andre, Juleaften var for os alle.
Hold nu op for noget meget lækkert mad vi fik at spise, man blev overhovedet ikke skuffet. Det smagte som man forventer Julemad smager, og der var rigeligt. Det samme med vand, øl, rød og hvid vin, og portvin og en lille Cherry.

Jeg sad til bords med 3 mænd: Ham den stille, Peter og Ole.

Det blev nogle fornøjelige timer. Der skete noget skægt med Ole og Peter, i det Peter fortalte han som barn voksede op i Nansensgade i Tingbjerg. Så spurgte Ole, Peter om han kendte Bagerforretningen der lå i nr.64 ?
Det var Ole's far som ejede bagerforretningen i nr.64, ja for Pokker, Peter var vokset op i nr.66.
Og da Ole og Peter er jævnalderen må det betyde, at de har mødt hinanden da de var børn.
Ole fortalte om sin fars Bagerforretning, og at Ole begyndte at køre ud med bagerbrød allerede som 3-årig på sin 3.hjulet cykel. Han måtte dog ikke dreje til højre for så kørte han ud på vejen, han måtte kun dreje til venstre, så det var rundt om blokken.
Da Ole så blev større og begyndte at gå i skole fik han så lov at køre ud med bagerbrød på en Long John, og på sin rute mødte han mælkemanden. De to blev enige om at holde pause sammen, der gav Ole wienerbrød og mælkemanden en flaske mælk.
Ole fulgte dog ikke i sin fars fodspor og blev bager, han blev i stedet udlært Folkeskolelærer.
Ole bor nu et andet sted i København, og da han fortalte adressen, lo Peter og sagde, jamen så er du nabo til min søn.

Peter har arbejdet på Grønland, og har gennem mange år kørt turistbus. Og nu er han ølkusk hos Carlsberg.

Og så kender Peter hende som ejer det lille Bryggeri Skands.
Hun var Brygmester i 22 år på Carlsberg, og besluttede sig så for at blive selvstændig.

Peter har talt med hende om det er for dårligt at et Dansk Rederi som DFDS kun har Hollandsk øl Heineken, og så Skands.
Dette er hun bestemt ikke utilfreds med, da det betyder hendes ølsalg ombord på færgen er steget med hele 50 %.
Heineken er kun for de unge da de ikke bryder sig om at øl smager af øl. Jeg fortalte jeg ikke bryder mig om Heineken, men blot tager en i stedet for en cola.

Jeg fik lejlighed til at smage flere forskellige Skands øl, og må nok tilstå, at det er noget virkelig godt øl. Det er en øl man køber for at nyde, og nok ikke en øl for de unge, da disse øl smager af øl.

Vi spurgte så til ham den stille, han har noget af en livshistorie. Han er ingeniør og har været med til at bygge; Farøbroen, Storebælt og Øresundsbroen, og Metroen i København. Og nu ønsker han, at han når at være med til at bygge Femernforbindelsen, inden han går på pension.

Ak ja; når man sidder og lytter til sådan tre mænd, og deres livshistorier, kan jeg se at mit liv har været noget lort.
For jeg har ingen historier at byde ind med, jeg har intet oplevet i mit liv.

Jeg blev født i København, bortadopteret til Struer. Her er jeg vokset op, bor her stadig, og kommer sikkert aldrig videre i mit liv.
Jeg voksede op på en gade hvor jeg var eneste barn, så jeg havde ingen at lege med. Jeg ville så gerne have leget med bagerens datter, hun var en køn tøs med langt lyst hår. men hun ville hellere lege med slagterens søn, da de var naboer.

Jeg har aldrig været i seng med en Drømmepige, de eneste piger jeg har været i seng med, er dem andre ikke har lyst til.
Nok derfor jeg er single, for hvis man altid bare skal nøjes med, vil jeg hellere undvære.
Det fortalte jeg dog ikke om, kun at jeg er adopteret og aldrig har kendt min biologiske familie, og at nu er begge mine adoptivforældre døde. Og da jeg hverken har søskende eller selv har fået børn, er jeg alene, eller selvstændig.
Og så fortalte jeg at jeg er uddannet tarmrenser på et svineslagteri, men er nu ansat på et fjerkræslagteri hvor jeg hænger levende kyllinger op. Så mit liv har altid været fuld af lort, først griselort og nu hønselort.

Da vi var færdige med at spise, var det tid til fest, hvor jeg fik taget en selfie med hende den dejlige sangerinde.

I dag Første Juledag rundede vi Kronborg, indsejlingen til Danmark er ikke lige så smuk som indsejlingen til Norge. Men nu er vi hjemme igen, vel af borde og med bus ind til Tivoli, nåede jeg toget fra Hovedbanegården kl.10:52 hjem til Struer.

Jeg overvejer om jeg skulle tage med på endnu en sejltur, i så fald bliver det i min sommerferie i 2019. Et ligger helt fast i min sommerferie vil jeg opleve en aften i Bakkens Hvile, det har været på tale i mange år, nu skal det være. Og så kunne jeg måske også nå et minicruise med DFDS og få en sommertur til Oslo.