fredag den 28. april 2023

REGAN VEST

 

Det var i Januar jeg så i en annonce i vores små ugeaviser, at VENØ REJSER, arrangere en tur til REGAN VEST oppe i Rold Skov. Turen skal foregå, Tirsdag d.25.April. 

Jeg skyndte mig at få bestilt en Afspadseringsdag, ude på mit arbejde, for den tur ville jeg sgu med på.

Så op til Venø Rejser, få bestilt og betalt. 


                                TIRSDAG D. 25 APRIL

Var det herligt at man ikke skulle op og på arbejde, men da jeg ikke kunne ligge og snue, stod jeg op på det tidspunkt hvor vi begynder at hænge kyllinger op, ude på Fjerkræ. Nemlig kl.3:37, ih hvor jeg kunne nyde, at i mens mine kollegaer stod og hængte kyllinger op, kunne jeg stå op gå i bad, og så ellers nyde en rolig morgenstund, inden jeg skulle med bussen.

Kl.8:05 kørte bussen fra Struer Energipark, vi skulle omkring Holstebro og Vinderup, for at samle flere passagerer op.

Og så gik turen til første STOP !


Det var ved Virksund Havn, hvor de har fået anlagt en terrasse og et skur hvor man kan sidde i ly. Her fik vi rundstykker og kaffe. 

Og så var det på farten igen, til vi nåede frem til destinationen 

REGAN VEST.


I Cafeteriet blev vi budt velkommen og briefet om, hvordan og hvorledes tingene foregår.

Når vi skal ned i Bunkeren er det i hold af 10 personer af gangen, efter som vi er 50 personer, er det 5 hold i alt. Når vi skal af sted på gåturen skal vi være der til tiden, ellers kommer man ikke med. Gåturen er på 2 km. og tager præcis 90 min. 

I Bunkeren er det FORBUDT at røre ved de udstillede effekter, og at tage billeder.

I udstillingen ved siden af cafeen, er det TILLADT at røre ved tingene, og tage billeder. 



Jeg skulle først med på gåturen kl.12:40, så der var god tid til at få noget at spise. Der var til alle, en Sandwich og valgfri drikkevare. 

Bagefter gik jeg en tur i udstillingen, det er Fandeme spændende.


Her står man lige ved siden af Little John A-TOMBOMBEN. Og på lystavlen, kan man se hvilke skader den kan udrette.


Så går man videre kommer til en sofahjørne, hvor fjernsynet er tændt, det viser TV-AVISEN fra 1985. Det virker vældig dragende, så man sætter sig i sofaen og ser TV-Avisen.

Så lige pludselig siger det:

BOOM !!!!!!!!!!!!!!

Og det er sgu ikke fordi de stiller om til Dansk Melodi Grand Prix, hvor Mabel står og synger.

Næ ! Det er langt værre. Det er Atombomben der uden forvarsel bliver smidt og udløst. 

Man hører lyden, mærker kraften, ser effekten, og bagefter er alt stille og mørkt. Fandeme uhyggeligt du !


Nu var klokken 12:40 tid at samles 10 personer, og så komme ned i bunkeren sammen med en ledsager, der undervejs fortæller historien om REGAN VEST.

Jeg kan godt fortælle jer, det er interessant og spændende, gør jer den ulejlighed at opleve denne udflugt, det vil I aldrig fortryde.

I bunkeren er der mødelokaler, værksteder, og opholdsrum. Her er alle lige, lige med undtagelse af soverum og bad/toiletfaciliteter. Her kan kvinder sove og gå i bad i underste etage og mændene på øverste etage. 

Opholdstuen og kantinen, hvor alle kan samles ser rigtig hyggelig ud. Men man skal lige sætte sig ind i de her menneskers situation, for det kan da godt være at landsbyens smed kan få Dronning Magrethe som sin borddame, eller få et slag kort med Statsministeren.

Men stemningen er den, at de alle ved hvorfor de er samlet i Regan Vest, men de ved ikke hvor længe de skal være lukket inde, og ved ikke hvad de kommer ud til når krigen er ovre. De kan godt regne ud deres familier er dræbt, og de ved de ikke fik lov at sige farvel til deres familier, inden de blev lukket inde i bunkeren. Så uanset rang og status, sidder de alle med de samme følelser. 

Da vi kom ud fra Bunkeren igen, var der tid til at købe souvenirs.

Jeg købte 2 T-shirts:


Det var Atombomben der blev prøvesprængt.


Nej det er ikke øloplukkere eller ostehøvle, det er Atombomber.

Da vi alle sad i bussen igen, spurgte chaufføren om ikke vi trænger til noget, der kan muntre os op? Jo !

Så vi standsede ved Vebbestrup Is.


Her var der GRATIS soft ice til os alle, betalt af VENØ REJSER. 

Her efter gik turen hjem ad. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar