fredag den 2. juli 2021

SMØRGÅSEN i FREDERIKSHAVN

 

Historien er, at for nogle år siden ville jeg på en tur til Sæby, det kan  I læse om her i Rygerkupeen. 

Men jeg ankom lidt for tidligt til hotellet, så jeg kunne nå en frokost i Frederikshavn. Der fik jeg blot en Burger, og bag efter nåede jeg at spadsere en tur i Gågaden.

Og lige som jeg drejer om hjørnet, får jeg øje på SmØrgÅsen. 

Tænkte det var godt nok ærgerligt  jeg lige har spist mig mæt i en burger, for det så da godt nok lokkende ud, med Dansk Smørrebrød.

Et års tid efter, læste jeg de nu har fået en Beer Walk i Frederikshavn, og tænkte, at nu har jeg muligheden for at spise på Smørgåsen. 

Det kan I også læse om, her i Rygerkupeen. Men sikke en oplevelse, at være på Smørgåsen. 

Her får man ikke bare lige langet tre stykker smørrebrød fra køledisken, serveret på en paptallerken. Man får serveret et frisk stykke smørrebrød af gangen, og altid på en ny tallerken med nyt bestik til. Og alle de snapse der var at vælge i mellem, det var jeg ganske uforberedt på, og valgte blot et par af de kendte. 


Så fik vi Corona i Danmark, og jeg husker da Mette Makrel lukkede hele Nordjylland ned, undtagen hendes egen Fødeby. Da tænkte jeg på Smørgåsen, om de overlever det her.

Jeg kiggede ind på deres Hjemmeside, og jo, de var her endnu. Og da Danmark endelig blev lukket helt op igen i år, kiggede jeg atter ind på Restaurantens Hjemmeside, Smørgåsen var ikke blevet til en tilbuds dyne hos Lars Larsen. Det er årsagen til, jeg besluttede mig for, at i år ville jeg på Sommerferie i Frederikshavn. 


Jeg havde hjemmefra bestilt bord til i dag kl. 13.

Og det er faktisk en særdeles god ide, at gå ind på Smørgåsens Hjemmeside, og der planlægge dit besøg.

De har Danmarks største samling af Snaps, hele 107 forskellige, og en Smørrebrødsliste så lang, + øl og vand. 

Du skal regne med, alt efter hvor meget du spiser og om du vil have snaps til. Men 4 stykker smørrebrød, 4 snapse og 2 store fadøl, koster omkring 700 kr. 

Er du typen der får boksehandsker af snaps, skal du ikke komme her. Hvor ville det være synd, at du smadre den gode stemning. 

Ønsker du at være et hår i suppen, eller suppen i håret, så find et mere egnet sted. 

På Smørgåsen kommer gæster, der sagtens kan drikke snaps, uden de behøver at blive til problembørn. 

Med de priser er Smørgåsen en oplevelse, her møder du et personale der smiler til dig og har en frisk bemærkning. Og gæsterne, selvom man naturligvis ikke blander sig i hinandens selskab, tør man alligevel godt løfte det lille glas, nu man har fået en snaps, og skåle med hinanden. Vi er jo Danskere, og når man får god mad i mavsen og en lille snaps til, stiger humøret, og så kan man sgu godt skåle med hinanden. 

                  Mine 4 stykker Smørrebrød i dag:


Gravad Laks på ristet toast med Rævesovs, og der til en Frøken Nielsens Forårs snaps. Jeg har altid troet det var en Dansk Snaps, men den er fra Norge, og passer perfekt til Gravad Laks. 



Og den der Rævesovs, er helt tydeligt, hjemmelavet. 

Og så havde jeg valgt, en Heineken Ice fadøl. 

Næste ret:


Bøf med Spejlæg og blødeløg. Hold nu helt op, hvor var det lækkert.

På hjemmebagt rugbrød der ikke sovser til, når der kommer en varm ret oven på.


Her til fik jeg en Nordisk Sneppesnaps fra Fjerritslev, jeg gad nok høre hvorledes folk vil udtale Sneppesnaps, hvis de har fået en snaps for meget. 

Men en snaps der koster 60 kr. for 2 cl. , det er virkelig også bedre end den velkendte Røde Aalborg. 

En ny fadøl skulle der til:

En Stella Artois.

Jeg kunne da godt spise, et par stykker mere. Så næste stykke Smørrebrød var:


Kokkens Spegepølsemad.

Det er når madpakkens Folkevogn får en Porsche motor lagt i røven, så får den mere en tre stjerner. 

En hjemmelavet Spegepølse med hjemmelavet remoulade og hjemmelavet ristede løg. 


Her til valgte jeg en Niels Juel Akvavit, man er jo i Frederikshavn, så man bør vel hylde Søhelten .

Og nu skulle denne hyggelige eftermiddag afrundes, og det syntes jeg skulle være med, Sol over Gundestrup.


Det var Peter Ingemann som på sin røde Puch Monza, besøge mejeriet på Fyn der producere Rygeost, inspirerede mig til at smage denne specialitet, efter som jeg aldrig har smagt Rygeost før. 

Jeg kan dog sige, det smager så man høre Lasse & Mathilde synge: Fyn er Fin. 


Her til valgte jeg, en Snaps Bornholm  No 5"Vanilje" . Her ramte jeg igen Bullseye hvad angår snaps, en snaps med en sød smag af vanilje uden at blive vammel sød. 

Det skal man også beregne hvis man vil på Smørgåsen, at det ikke er en Fast Food Fuglebræt, hvor de helst ser du er ude af klappen igen inden der er gået 30 minutter.

Næ ! 4 stykker Smørrebrød tager 2 timer at komme igennem, det er overhovedet ikke kedeligt. I den tid har man slappet af og hygget sig, og al stress er helt ude af kroppen.

Og med den gode mad i mavsen og et par store fadøl og 4 snapse, er man jo altså også i et vældigt godt humør.

Da jeg stod ved kassen for at betale, roste jeg stedet for den gode mad og fine betjening. Hende jeg talte med, havde bemærket jeg tog billeder af min mad og de snapse jeg fik. Jeg forklarede jeg har så mange følgere både på Facebook og i min blog Rygerkupeen, de forventer at jeg fortæller om mine oplevelser. Og I kan jo nok være sikre på, de bliver gæster på Gåsen, hvis de kommer til Frederikshavn. 


Det var helt i orden, hun spurgte hvad jeg skulle lave i aften ?

Jo der vil jeg på Freddy's Bar, hvor der er livemusik med TOM DONOVAN.

Sgu da morsomt, hun skal servere i aften på Freddy's Bar, så der møder jeg, hende igen. 


Og hvor er det dejligt nemt, Freddy's Bar ligger lige omme bagved Hotel Jutlandia.

Nu vil jeg lige friskes op, og så er det ud af døren, til nye oplevelser, I kan læse om i morgen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar