torsdag den 1. juli 2021

FERIE I FREDERIKSHAVN

 

Når man er van til, at stå op kl. 1 om natten, for at gøre sig klar til at tage på arbejde, føles det befriende at stå op kl. 4 blot for at tage på ferie. 

Og hvor er det rart vi efter mange trange år, langt om længe har fået et Taxa selskab  vi kan regne med. Vi har døjet med de her fine selskaber ovre fra København, de er lige til at stikke en finger op i røven, de kommer sgu ikke når man har behov for dem.

Men nu har vi HOT TAXA , og de pisser ikke på os. De er nemlig lokale, og til at regne med.

For en sikkerhedes skyld, bestilte jeg  i går aftes en Taxa til i dag kl. 6:15, den var der allerede kl. 6:00. 


Kl. 7.10 afgik toget til Thisted, det er nu sådan en køn tur. Men man skal tage sig i agt for, at straks man er kørt over Oddesundbroen, er man inde i Indianerdistriktet. Her skal man passe på med, om man kalder dem Thyboer eller Thyholmerer . Men hva' Fan, det er jo lige som når man kommer til Nordjylland, hvornår skal man der kalde folk, Nordjyder  eller Vendelboer ?

Det er meget nemmere når man bor på den rigtige side af broen, her er vi enten bare Vestjyder, Århusjanere, eller Sønderjyder. 

Da toget ankom til Thisted, gik der ca. 30 minutter, så kunne jeg stige på bussen til Aalborg.

En lidt lang tur i bus, men hvad Fanden gør det ? For prøv lige at tænke på, at i mens jeg sidder i bussen på vej til Aalborg, står mine kollegaer ude på HK Scan og hænger kyllinger op, jeg skal ikke foretage mig andet end at læne mig tilbage og nyde turen, i mens mine kollegaer må stå of hænge de skide kyllinger  op, det er sådan set en ganske rar følelse. 


I Aalborg var der frokost pause, inden jeg skulle med næste bus.

I Espresso House fik jeg en hurtig sandwich med ost og skinke, og en kop kaffe. 

Så med bus det sidste stykke vej, til Frederikshavn.


Bussen holder lige over for, Hotel Jutlandia, skide nemt, når nu det er der man skal bo.

Jeg havde via et eller andet Hotel booking bestilt værelse , fra Torsdag d. 1. Juli til Lørdag d.3. Juli. Gudskelov havde jeg beviset med, både på telefon og i printet version. For i Receptionen, havde de tydeligvis intet hørt. Men Hotel Jutlandia havde værelser nok, også til jeg kunne få et af de fede for 100 kr. ekstra. Det tog jeg, naturligvis. 


Og sikke da en udsigt, ud over havnen og Kategat. 

Jeg elsker at være i Frederikshavn, jeg ville ønske jeg kunne lokke alle dem jeg kender, på Irish Pub i Vinderup, og på Bette Kro, Bubsi, og Det lille Apotek i Struer, med på en weekend i Frederikshavn, så de også kunne opleve hvor skønt her er.


Da jeg var kommet på plads på mit værelse, og havde fået mig nettet. Gik jeg en tur gennem gågaden, det glæder mig at se, skønt det er nogle år siden jeg var her sidst, og vi har været igennem 2 Corona nedlukninger, så er der ikke sket de store forandringer. Butikken for drengerøve, der samler på Modeltog modelbiler , og alt det andet lir, findes stadig. Og det er stadig drengerøve der besøger butikken, og beundre tingene på hylderne med store øjne, og en pengepung der giver dem råd til at købe det de længe har ønsket sig. 


Jeg skulle jo have noget aftensmad, hjemmefra havde jeg bestilt bord på JERRY'S. 

Da jeg for nogle år siden var i Frederikshavn, for at afprøve deres Beerwalk, var jeg på Jerry's, hvor jeg fik deres Chili con Carne. Hold nu Bøtte, det er Fandeme ikke nogen spejder udgave, det er en Chilie con Carne der går direkte i bollerne.  Derfor syntes jeg, at i aften skulle jeg prøve deres BBQ ben.

Så er det man finder ud af at Jerry's, er en Mandehule, sådan et sted hvor pynten på tallerken er pynt og ikke noget man er tvunget til at spise. Og man får kun fucking een bagt kartoffel, for her skal der være plads til, man kan æde kød. 

Og hold kæft, det smager godt.

Derfor ønskede jeg en dessert.


Der til skulle jeg have noget at drikke, og valgte en Jerry's Belly Warmer.

Næ nej, det er ikke en Irish Coffy, men en varm drink bestående af: Kaffe, Kahlua & Ameretto med flødeskum på toppen. 

Skøøøønt !

Og så en hjemmebagt Apple Pie.

Her til får man is og flødeskum, det kender man jo.

Men Applepien ! Har I nogensinde haft en Farmor, som stod med en hjemmebagt kringle til eftermiddagskaffen ? Den her Apple Pie, smager som en Farmors kringle. 


Og så kunne jeg slutte denne Torsdag af, på det brune værtshus der ligger nabo til hotellet, nemlig Tordenskjold.

Et lille hyggeligt værtshus, der også tiltrækker turisterne. Så det virker sært, at de lokale eller stamkunderne, lader deres tegnebog ligge på baren, i mens de er på lokum. På den anden side set, giver det også indtrykket af, at her er det trygt at være.

Og dèt er det, her kan man roligt sætte sig i et hjørne, og drikke sine øl i fred, og senere sætte sig op i baren, når man føler sig tilpas med at være der.

Det er sgu sådan et brunt værtshus skal være, et sted hvor de er fuldstændig ligeglad med hvor'n du er klædt, om du kommer direkte fra arbejde eller har taget det pæne tøj på, så er du velkommen når bare du er høflig og opfører dig pænt. 

Og nu vil jeg til ro, i morgen er der atter en dag, der skal opleves fuldt ud, her i Frederikshavn. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar