søndag den 28. april 2019

FARVEL TIL SKIPPERKROEN.

Først skulle man lige på overarbejde, og så ellers haste hjem og på Skipperkroen.

Skipperkroen i Struer lukker, derfor skulle vi der er med i Sparebøssen, til Ekstraordinær Generalforsamling.
Der var ikke så meget andet at gøre end at blive enige om, at Spare foreningen nedlægges, og vi skal have vores penge udbetalt. Og d.1.Juni bliver der holdt en fest, den allersidste fest. Der har jeg tilmeldt mig Grill Festen på Irish Pub i Vinderup, så jeg er desværre forhindret i, at deltage i festen på Skipperkroen. 

Skipperkroen have sin storhedstid dengang værtshuset lå omme bag ved gågaden, ud mod P-pladsen. Det var et lille værtshus men hold kæft hvor var der altid mange samlet, og det var skægt at være gæst der. Det var dengang de kunne sælge 90 kasser øl om ugen. 
Men bygningen var gammel og utæt, vind og skæv, så det skulle rives ned, og i dag er der blot en grus plads. 

Skipperkroen flyttede hen på hjørnet af Søndergade, lige over for Den Glade Pingvin og Limfjordskroen.
Nu fik  Skipperkroen nyt liv i en større bygning, og det er flot. I begyndelsen gik det også godt, men pludselig begyndte folk at søge andre steder hen, og der er også mange som er gået bort og nu ligger i et hul på kirkegården.

Og når der ikke kommer kunder i butikken må værtshuset lukke, der var en der sagde at om 10 år finder der ikke længere de her brune værtshuse, folk vil hellere sidde på en cafe. 
Jeg må give personen ret, og det er en trist udvikling. For tænk lige på, at et værtshus er et sted med social samvær. Alle de mennesker som jeg kender, er mennesker jeg har mødt gennem de mange år jeg har gået på værtshus. De er mine venner eller bekendte, og nogle man blot møder. Selv når jeg engang i mellem tager til Aarhus og ind på Die Kleine Bierstube, møder jeg mennesker der, som jeg kender.
Tager jeg på cafe, møder jeg aldrig nogle jeg kender. For på en cafe er der intet samvær, der passer man sig selv. 
Så når det sidste værtshus er lukket, bliver vi alle sammen mere ensomme fordi så har vi ikke længere nogen steder at gå hen og få en øl og snakke med andre. 

Efter mødet på Skipperkroen skulle jeg hjem og i bad og gøre mig klar til en tur til Vinderup.
Først på Irish Pub, og her fik jeg lyst til at smage den nye øl de har fået.
Limfjordsporter er ikke nogen ny øl, men det er dog en nyhed, at Irish Pub nu også har special øl fra Thisted Bryghus.
En Limfjordsporter smager altså bare godt, og når man får sådan en, er det jo man sender et skål til Mobber i Himlen.
Bagefter skulle jeg ind på Nørregades Køkken, hvor Dagens Ret var karbonade med stuvede grønsager.

Lørdagen sluttede jeg af med en aften og nat på Hansi Bier Bar i Struer.

Her skulle Ugler I Mosen med Vicky optræde, og selv om det kostede 40 kr. i entre, var der fuld hus.
Det blev en festlig nat hvor jeg har glemt hvad tid jeg kom hjem. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar