onsdag den 8. august 2018

BEERWALK I FREDERIKSHAVN

I dag gik turen til Frederikshavn.

I sidste  uge sad jeg der hjemme og tænkte over, hvad der skal ske i min sidste ferieuge. Og for sjov klikkede jeg ind på Visit Frederikshavn, der kunne jeg læse, at de i Frederikshavn nu også arrangere Beerwalk.

Det var også der jeg fik øje på Smørgåsen, ægte Dansk smørrebrød. Jamen så var der ingen vej udenom, jeg ville til Nordjylland.
Fik booket værelse på Cab Inn i Aalborg, og bestilt bord til en person på Smørgåsen.

I morges gik jeg op til Busterminalen, og fik et smurt rundstykke i mens jeg gik der op.
Med X-bussen til Frederikshavn, hvor jeg gik og hyggede mig ind til butikkerne åbnede.

Det er med vilje jeg ikke tog billeder af det flotte smørrebrød jeg fik serveret, jeg syntes nemlig I skal besøge Smørgåsens Hjemmeside:
www.smorgaasen.dk  eller www.smørgåsen.dk
Facebook.com/Smorgaasen.

Jeg tror det er en Thaipige som ejer restauranten, og har et par Danske piger ansat.
Det er en flot og velholdt restaurant, med hvide duge på bordene, og den musik der spilles passer lige til stedet, det er ikke Kim Larsen, men musik fra dengang man om Søndagen sad og lyttede til Giro 413 med Arne Myggen.

Når man har sat sig til bords får man hele 3 menukort, et med al hendes smørrebrød, et med øl, der har hun de sædvanlige Danske øl, men også Kissmeyer. Og det sidste menukort er alle de snaps man kan vælge i mellem, og nu er vi i Nordjylland, så der er også et stort udvalg af Bjesk.
Bjesk fik jeg ikke nogle af, men valgte en Kissmeyer fadøl og min favorit snaps, en Frk.Nielsens Forårssnaps.

Det her er overhovedet ikke Bilkas Bistro, det her er et fint sted, det er når smørrebrød skal være gourmet. Jeg havde bestilt tre stykker smørrebrød, og de bliver ikke bare skovlet op på en tallerken.

Først fik jeg en varm fiskefilet, der efter lun leverpostej og til sidst roastbeef, og alt er hjemmelavet og frisklavet, nej hvor er det bare lækkert.

Hun var henne for at høre om jeg var tilfreds med maden, og da jeg sagde det var første gang jeg var på Smørgåsen, kom hun flere gange for at høre om jeg var tilfreds.
Jeg fortalte jeg er fra Struer, og havde læst om Smørgåsen på Visit Frederikshavn. Hun aner overhovedet ikke hvad Struer er, har aldrig hørt om byen. Men hun er glad for at høre, jeg meget gerne kommer igen, for det er jeg nød til, jeg må have smagt noget mere af hendes smørrebrød, og vil også smage en Bjesk.

Nu skulle jeg rundt på Beerwalk, og begyndte turen på Tordenskjoldskroen. Det koster 99 kr., at komme på den gåtur, og så er der 10 steder at besøge, dog kun hvis man venter til efter kl.17 med at gå turen, for der er hele 5 steder jeg ikke kunne besøge fordi de først åbner efter kl. 17.

Men jeg fik besøgt: Cafe Stæhr, Farmors Cafe, Jerry's og sluttede af på Freddys Bar.

Det er en hyggelig tur rundt på Frederikshavns beværtninger, hvor man oplever stemningen men også den store forskel på stederne.
Tordenskjold hvor jeg begyndte, er et typisk værtshus, det er som at tage på Skipperkroen eller Det lille Apotek i Struer, mens Farmors Cafe har jeg lidt vanskelig i at se hvorfor de er med på Beerwalk.
Farmors Cafe, er stedet hvor folk sidder og spiser, og enlige mødre sidder sammen med sine børn og får kage og sodavand, det er ikke et sted jeg bare vil gå ind og drikke øl. Det samme med Cafe Stæhr, det er også med kage til kaffen og mad.
Så kan jeg bedre li' Jerry's, de har også mad, men er også et mini bryggeri brygger deres eget øl.

Men det sted jeg virkelig kan li' er Freddys Bar, der er en lækker Pub med 20 slags Fadøl, og nogle gange livemusik i weekenden.

Efter denne dag, overvejer jeg en weekend i Frederikshavn, og kan se at Sussi & Leo stadig har deres hotel:
Mariehønen.
Jeg ved så ikke om hotellet stadig er i drift, ellers ligger der andre gode hoteller i gågaden.
Det skal lige planlægges sådan en weekend, hvor man starter med smørrebrød på Smørgåsen, og fester på Freddys Bar.

Med bussen tilbage til Aalborg, og nem aftensmad.
Det fede er, at Dalle Valle er nabo til Cab Inn, det er udmærket mad.

Nu skal der ikke ske mere i dag, i morgen går turen hjem til Struer igen.