fredag den 25. december 2015

JULEAFTEN ALENE

I år skulle jeg fejre Juleaften helt alene, hjemme hos mig selv.
At gå ud og købe et stort Juletræ ville jo nok virke en anelse fjollet.
Derfor blev denne lille fyr valgt, til at udgøre mit Juletræ.

Da min far døde i 1993, blev min mor og jeg, inviteret til Juleaften hos noget familie. Det gik vældig fint gennem nogle år, men de begyndte at ønske dyrere og dyrere Julegaver, og helst de rigtige mærkevarer.
Det blev vi trætte af, Julen er børnenes fest så naturligvis skal der under træet ligger gaver til dem, men jeg har aldrig kunnet forstå hvorfor vi voksne skal give hinanden gaver.
Jo en enkelt lille ting under træet, lige for at markere det trods alt er Jul. Men de store dyre ting, burde man selv gå ud og købe.
Min mor og jeg blev enige om at nu skulle det være slut med at fejre Jul hos familien, min mor har aldrig været til det Julehalløj, og kan slet ikke lide andesteg, så vil hun hellere have grillkylling.
Jeg havde fået en profil på 40plus, hvor jeg blev inviteret til Juleaften hos nogle. Så min mor og jeg blev enige om at fejre Juleaften hver for sig, og så kan vi mødes første eller anden Juledag, og så der holde lidt Jul sammen, dog uden at give hinanden gaver.
For hun mangler intet, og jeg foretrækker selv at købe mine strømper og undertøj. Og mangler jeg noget i mit køkken, venter jeg ikke til d.24.December med at få det, så går jeg bare ud og køber det.

Det var meget hyggeligt at fejre Jul hos nogle fra 40plus, og det handlede bare om at få noget godt at spise, og så en enkelt lille gave til hver, ikke af stor værdi, men blot en lille sjov ting.
Den fedeste Juleaften jeg har oplevet, var den sidste år på Bierstuben i Holstebro. Værtinden havde slået det op i avisen, kom til Juleaften på værtshuset pris 175 kr.
16 mennesker troppede op, og som vi da hyggede os.
Vi fik andesteg, flæskesteg, og rødvin, og ris a la mande.
Og der kom store fade ind fyldt til randen med slik, nødder og frugt.
Og så var der pakkespil, ganskevist sponsorgaver fra byens forretninger.
Her var den rigtige Julestemning, varme hygge, tid til hinanden, og vi kunne snakke sammen, grine og drille hinanden.
Den Juleaften blev en succes, som hun desværre ikke ville gentage i år.
Derfor måtte jeg så fejre Juleaften alene i år.
Så jeg tænkte hvorfor så ikke tage til Julegudstjeneste ?
Det var kl.14 i Gimsing Kirke, der var godt nok mange der havde truffet den samme beslutning.
Nu er det absolut ikke fordi jeg er Troende, men det er nu meget hyggeligt at sidde der sammen med nogle andre, og synge de sange vi alle kender. Og så høre en person i en lang sort kjole, fortælle eventyret om Jomfru Maria og hendes mand tømren Josef, der skulle gå hen og blive forældre til Himlens Kongesøn Jesus.

Jeg tror ikke på noget af det, at der oppe i Himlen skulle sidde en mand med et langt hvidt skæg og holde øje med os, og der dybt nede i Jorden bor en mand med horn i panden der kaldes Fanden.

Og når man høre historien om Adam og Eva, ved man det hele bygger på en løgn. Adam og Eva får to børn som begge er drenge, og den ene slår sin bror ihjel, så tilbage er der tre mennesker på Jorden.
Hvis det var sandheden, fandtes vi ikke idag. 
Jeg tror det forholder sig således, at langt de fleste danskere ikke fejre Kristi fødsel, men fejre den originale Danske Jul, Jôl (oldnordisk) der stammer fra vores oprindelige kultur.

Vi tager blot i kirke for hyggens skyld, og fordi det er en tradition.
Det tog rundt regnet en times tid i kirken, meget passende. Så kunne jeg nå hjem og få lavet mad, så jeg kunne spise imens jeg fik set Disney på TV.
Min Julemenu i år, blev spaghetti med kødsovs, og en lille flaske rødvin.

Så slemt er det nu heller ikke, at skulle sidde alene Juleaften. Naturligvis når man sidder alene, er det ikke nogen rigtig Jul, men blot en almindelig aften. Men alligevel ikke uden hygge, for der var noget i fjernsynet man kunne hygge sig med at se.

Hvordan jeg skal fejre Juleaften til næste år ?
Jo der har jeg tre kort på hånden.

Kort nummer 1:

Juleaften på hotel Royal i Aarhus. pris 3500 Kr.
Det er fra Lillejuleaften til 1.Juledag, og incl. mad.

2 timer med toget, så er jeg i Aarhus. Det er jo nemt.
Kort nummer 2:

Juleaften på Hotel Blue på Bornholm. Pris 3600 kr.
Det er fra Lillejuleaften til 1.Juledag, incl. mad, og incl. fly.
Det vil altså sige, hvis jeg blot trækker en hundredkroneseddel mere op af tegnebogen, kommer jeg med flyvemaskine til Juleaften på Bornholm.
Den river da i næsen for at blive oplevet.


Kort nummer 3:

Og så er der denne mulighed ! Da jeg i weekenden var i København gik jeg forbi Axelborg Bodega, og der faldt jeg over deres bud på en Juleaften.
3 retter: Laks med rævesovs, and med det hele, og Ris a la mande, samt rødvin. Pris 500 kr.

Lad os nu sige man dagen efter, altså 1.Juledag kunne gå ud og få noget lækkert at spise, for det kan nemlig ikke fås i Struer.
I Struer kan man slet ikke gå ud og få noget lækkert at spise 1.Juledag, der må man nøjes med det man har i sin fryser. Det er sgu da kedeligt at sidde med noget på sin tallerken man har taget op af sin fryser, når man ved at mange andre sidder til Julefrokost.

Så hvis nu det er muligt 1.Juledag i København at kunne gå ud og få noget lækkert at spise, at kunne begynde dagen med Brunch, og ved aftenstid at kunne få noget der smager godt med en øl og snaps til. Kunne det godt gå hen og blive en Glædelig Jul, jeg kunne fejre i København.
Så vil jeg tage derover Lillejuleaften, og hjem igen 2.Juledag, og så bo på Hotel Cabinn, så man kan få råd til det.


Jeg ved godt der er nogle som vil fortælle mig der også findes, en fjerde mulighed:
                                   ALTERNATIVET 
At jeg bare kunne finde en kæreste, for så ville jeg få noget familie at fejre Julen sammen med.

Skulle jeg købe gaver til en enlig mors unger, og sidde sammen med hendes forældre Juleaften, og hele hendes pukkelryggede familie 1.Juledag ?

                                         NEJ TAK !!

Jeg er single med et stort S, jeg har ikke spor lyst til pludselig at skulle ændre på denne status. Jeg vil ikke lænkes til et familiebord Juleaften, jeg vil meget hellere have friheden til at kunne tage ud og opleve, hvordan en Juleaften også kan fejres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar