søndag den 30. august 2015

SOMMEREN '92

Igår aftes tog jeg en tur i biografen for at se, den Danske film:
Sommeren '92 

Filmen der handler om, da det Danske landshold ledet af Richard Møller Nielsen, på et afbud kom med til EM i Sverige i 1992.

Netop den dag de skulle spille Finalen, har jeg gode minder om.
Den dag/ aften var der nede på boldbanerne i Voldgade i Struer koncert, i hvilken anledning husker jeg ikke lige. Men vejret viste sig fra sin bedste side, sommer og sol, så der var masser af mennesker samlet.
Jeg var til koncerten i selskab med Annemarie, og jeg var så heldig, at vinde en en-dags-tur med DFDS fra Esbjerg til England.
Det var iøvrigt den sommer, at heldet for engang skyld var på min side.
For det var nemlig også i det år, 1992, at Ekstra Bladet kørte en konkurrence de kaldte Fan til Idol, hvor man skulle skrive et brev og fortælle hvem man godt kunne tænke sig at møde.
Jeg skrev, at jeg godt kunne tænke mig, at få lov til at møde fotomodellen Pia Nissen. Og det fik jeg lov til.
Nå men det var en sidebemærkning ! 

Til koncerten på boldbanerne i Voldgade, var det bl.a 
Christianshavns Blues Band, med den skønne Lone Kellermann, og Søren Berlev ved gryderne.
Og så Dr.Hook, som skulle optræde.

Men fordi det Danske Landshold var røget videre til Finalen der skulle spilles netop denne aften, skulle vi absolut se kampen på storskærm, hvilket Lone Kellermann var utilfreds med fordi de måtte afbryde deres koncert da kampen gik i gang.
Jeg var nu heller ikke tilfreds med det valg, da jeg overhovedet ikke har nogen interesse for fodbold. Jeg aner ikke en pind om reglerne, eller hvad det i det hele taget går ud på.

Men nu skulle Danmark spille mod Tyskland, derfor skulle vi se kampen.
Hutlihut ! Så sendte Faxe klatten ind mellem stængerne, og så stod der sgu 1-0 til Danmark.
Se så begyndte man at fatte en smule interesse for det der foregik oppe på storskærmen, for det var nu alligevel flot, at dem ingen havde regnet med gav tyskerne bank.
Fandeme om ikke det Danske dynamit lynede en gang til, og så stod der 2-0 i Danmarks favør.
Se så ville begejstringen ingen ende tage, nu var der fest på boldbanerne i Voldgade. Navnlig da det stod lysene klart at Danmark var Europa Mestre 1992, og Tyskland måtte rejse hjem med den bare røv hængende ud af Tyrolerhatten.

Gå ind og se filmen også selvom du ikke er fan af fodbold, for du får det ud af filmen som du selv oplevede den sommer i 92.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar