søndag den 23. august 2015

VI FEJRE "MORTENS DAG" I STRUER.

Fredag aften var jeg til Fredags bar i Aalborg, men fik ikke flere øl end jeg kunne køre hjem igen, tidligt Lørdag morgen. For jeg ville hjem og opleve, alt det der skulle ske i Struer.

I Struer har vi en fyr som hedder Morten Dons, og han stod som arrangør for en dag med biler i Struer.

Jeg lagde ud med at tage på Kastanie Cafeen, og spise frokost.
Jeg bestilte en luksus platte, hvor det eneste der skulle varmes var en fiskefilet. Alligevel gik der over en time før jeg fik min mad, så den kolde fadøl jeg havde købt var gået hen og blevet lunken.
På tallerken var der en sild med karrysalat, lun fiskefilet, rullepølse og roastbeef, samt en kurv med forskelligt brød og to små smør pakker.
Det så pænt ud og smagte godt.

I gågaden var der fyldt med flotte biler, og i det herlige sommervejr var der heldigvis også masser af mennesker.

Jeg må jo så sige, at Morten Dons, har genoplivet to ting. Vores Byfest, der pludselig stoppede i  90,erne. Det var ellers en årlig begivenhed, med to fest telte på havnen og Tivoli. Men der var nogle der mente, at byfesten var gået af mode. Og så prøvede man i stedet at arrangere en form for kulturbegivenhed, men det blev aldrig nogen succes.

Der var også en gang vi fejrede Fagenes Fest, og det var noget af en begivenhed. Der gik man i optog gennem byen ned til boldbanerne i Voldgade, hvor der så skulle spilles fodbold.
Men dem der skulle spille fodbold, havde varmet op med at drikke sig mod til. Så de her fulde personer kunne godt blive lidt ilter, og det førte til at nogle kom hjem med et blåt øje.

Men nu har vi så fået en ny udgave af Fagenes Fest, der foregår i Go Cart. Og det er sgu da meget sjovere at kigge på end fodbold, og her må folk slet ikke få en dråbe alkohol før de skal køre Go Cart. Det må de vente med til Løbet er forbi.

Så det var ikke blot i gågaden der var liv og glade dage, det var der også omme på havnen.
Hvor der i den ene ende blev kørt Rally, og i den anden ende kørt Go Cart.
Og imellem disse to begivenheder, var der et fest telt med livemusik og fadøl.
Go Cart kunne samle folk, de var der jo for at heppe på deres kollegaer, familiefar og kammerat.

Og så havde man fået fat i denne lille pølsevogn, der rejser rundt i hele Verden for at fortælle historien om, den Danske hotdog.
Jeg spurgte pølsemanden om man kunne leje pølsevognen til en privat fest ?
Det kan man sagtens, men for at det overhovedet kan svare sig, at leje pølsevognen. Skal der langes mindst 200 hotdogs over disken, det vil sig man skal invitere omkring 100 gæster til sin fest.
For mit vedkommen ville det betyde, at jeg skulle arrangere en havefest på www.scor.dk, her tror jeg godt jeg kunne samle mere end 100 personer.

Nok om det ! 
I Struer igår var der foruden de flotte biler, også udstillet racerbiler, og der var radiostyret biler.
Jeg faldt i snak med nogle af dem der er med til at arrangere 
STRUER RACING FESTIVAL, som er titlen på dette arrangement.
De lo da jeg sagde, at det er ikke er Mortens Aften men Mortens Dag.
De fortalte, at det her er en succes, så det er helt sikkert en begivenhed de vil arrangere igen til næste år.
Det er en skide god ide, man er som arrangør ofte heldig med vejret i August. Og med alle de mennesker de fik samlet i år, er det stensikkert der vil komme endnu flere til næste år.

Da arrangementet var slut, tog jeg en runde på byens værtshuse hvor de også var tilfredse med Struer Racing Festival, for det betød;at når det regner på præsten drypper det på degnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar