fredag den 15. oktober 2021

SKIPPERKROEN ER BLEVET POLITISTATION

 

Struer har nu fået egen Politistation, af alle steder har de til huse i et nu nedlagt værtshus.

Det var her Skipperkroen lå, og hvor man ofte gik ædru op ad trapperne, og knapt så ædru når man skulle ned ad trapperne igen.

I dag var der inviteret til indvielse, og jeg kunne ikke dy mig for at sige til Politimanden som stod inden for døren, at Skipperkroen er kommet til at se anderledes ud. Den lo han af, og sagde " Men vi har da en kasse øl". Ganskevist stod der en kasse Hancock på gulvet, men der var et rødt bånd bundet omkring, jeg gætter på det var en indflyttergave. 


Jeg har nu aldrig haft nogle kontroverser med Politiet, jeg tror jeg fik jaget en skræk i livet som barn.

Dengang havde vi i Struer en Politimand ved navn: Jølnov. Han var over 2 meter høj, og med hænder så store som en møggreb. Når de unge knægte kom kørende på deres borede knallerter kunne han indhente dem på sin cykel.

Når han fik dem standset fik de 2 valg, enten en bøde eller en lussing. De der valgte lussingen fordi de syntes det var pinligt at komme hjem til mor med en bøde, sagde bagefter, de ville nu ønske de havde valgt bøden i stedet, for Jølnov slog Fandeme hårdt.

Det var dengang da der var respekt for Politiet.

Så husker jeg, at det var en mørk og stormfuld aften, hvor det ringede på døren hos mine forældre.

Jeg åbnede døren, men det var altså ikke Benny rejsende i Cock Sokker som stod derude i mørket, det var den 2 meter høje Jølnov. Der var jeg sgu ved at få et føl på tværs, men min far bød ham indenfor.

Kort fortalt: Min far var Lokomotivfører, og på Thybanen var der en bilist der kørte ud foran hans tog, heldigvis overlevede bilisten.

Men min far skulle til afhøring i Retten i Vestervig, og det var derfor at Jølnov kom på besøg. De skulle lige have tingene på plads, så min far bød ham på en kaffepunch og en øl, det kunne man tillade dengang.



Igennem mange år har vi slet ikke haft en Politistation i Struer, der var ikke nogen kriminalitet her i byen, så det kunne ikke betale sig. 

Engang var det en fredelig lille by, hvor pigerne turde gå alene hjem i nattens mørke. Sådan forholder det sig desværre ikke længere, og derfor har vi nu igen brug for at have en Politistation. 

I dag var der indvielse, hvor både Borgmester Niels Viggo Lynghøj, Politidirektør Helle Kyndesen og Justitsminister Nick Hækkerup, skulle holde taler. Desværre på grund af mine arbejdstider, nåede jeg ikke selve indvielsen med taler, og den røde snor der skulle klippes.

Men jeg nåede at få gratis kaffe og kage, gik ellers ud fra det jo nok var Citronmåne.


Men det var sandelig en hel bus, fyldt med de lækreste Donuts, det var noget folk i alle aldre kunne li'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar