fredag den 8. februar 2019

OVERVEJER AT SÆLGE BILEN.

Igennem et stykke tid har min bil haft et underligt problem, lige som at den havde vanskelig ved at komme op i fart og motoren lød noget ujævn. 

Da jeg var ude at køre i Tirsdags, kørte jeg omkring min bilforhandler Peugeot, der nu er flyttet i et stort nyopført bilhus i Holstebro, sammen med Citroen.

En mekaniker tog en tur i min bil og kunne konstatere, at det er koblingen der er røget. Men nu har min Peugeot 107 kørt hele 151.000 km uden større fejl og problemer, så det er det der er i vejen.

Da det skulle ordnes her og nu, fik jeg lov at låne denne Citroen C1 ganske gratis.

De ringede til mig og forklarede omfanget af det der skulle ordnes. Koblingen skulle skiftes, og så skulle der skiftes en del i gearkassen, samlet pris ville blive 11.000 kr.. og så kan jeg først få min bil igen Fredag (i dag ). 

Sådan en gang PIS ! Nu har jeg gået og sparet sammen til en fed rejse i min sommerferie, men når man skal aflevere 11.000 kr. til mekanikeren, så bliver der ikke råd til en fed ferie.

Jeg har gået og spekuleret over om jeg skulle sælge min bil, og så købe en Ape i stedet.
Derfor var jeg omkring MC-forhandleren ude på Skivevej, der også forhandler Ape.

Jeg forklarede mine hensigter, og sagde at på Nettet læser man kun solstråle historierne i salgsteksterne, nu vil jeg gerne høre sandheden.
En Ape koster omkring 50.000 kr., men så anbefaldes det at man får i sat et oliefyr og lyddæmpende plader, så ryger prisen længere op.
Og så kan den pyntes med rigtige Trucker baglygter og forkromede båthorn på taget.
Men hver gang man runder 3000 km. skal den til eftersyn og oileskift det koster 1500 kr. 

Skulle jeg hver dag køre i den på arbejde, så giver det en daglig køretur på 40 km., det giver 800 km om måneden, og med det kørsel jeg vil have i weekenderne + det løse, kan jeg så regne ud det bliver hver tredje måned, jeg skal ud og aflevere 1500 kr..
Selv om jeg så ikke bruger den på arbejde, men kun køre i den i fritiden, vil jeg nok runde de 3000 km et par gange om året. Så bliver en Ape pludselig lige så dyr at have som en rigtig bil, måske endda dyrere. 

Det bedste køb jeg nogensinde har gjort var da jeg købte den bette blå , de 30.000 kr. den kostede er ikke pengene ud ad vinduet.
Nu har jeg haft Den bette blå i et år, og den fejler INTET. Alt hvad der skal fungere, fungerer.  De eneste omkostninger jeg har til den, er de 200 kr. jeg betaler hver måned til eventuelle serviceomkostninger, de dækker i øvrigt også den dag batterierne er slidt og skal skiftes. 

Jeg er glad for Den bette Blå , for den kører fejlfri, men er kun til indenbys kørsel. 

På Facebook har jeg set en helt ny model der nu er på gaden. Den har el-drevet sideruder, fjernbetjent dørlåse, soltag der kan åbnes, og bakkamera. 
Den fås med forskellige batteriløsninger, en der køre over 200 km før den skal oplades, den koster så også 100.000 kr. Løsningen for mig er den der køre 115 km på fuldt opladet batterier, ikke fordi jeg vil køre i den på arbejde.
Men så tør man jo godt, at køre til Cafe Larsen i Lemvig og få Flæskesteg om Fredagen, og en tur ud til den gode bager Max i Holstebro, eller når jeg vil ud at spise på Nørregades Køkken i Vinderup.
Den koste lige knap 70.000 kr. Og det vigtige er at batterierne har en levetid på mellem 8-10 år, altså det vil sige, batterierne skal skiftes den dag jeg går på Efterløn.

En El-scooter er billig at eje, man skal kun betale knallertforsikring, det er 1100 kr. årligt.

Jeg må tilstå jeg er få skridt fra at tage det store skridt, at sælge min bil.

Inden jeg træffer den store beslutning, skal jeg have en aftale med mine kollegaer, der er flere der køre fra Struer, så jeg tror ikke det bliver et problem at man dagligt kan få kørelejlighed, at jeg så skal give et bidrag til benzinen er ikke et problem, for naturligvis vil jeg ikke køre med gratis.

Og så slipper jeg for de omkostninger der er forbundet med at være bilejer, ikke mindst de dyre værkstedsregninger. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar