mandag den 26. juni 2017

BRUNCH I ESBJERG.

Min første feriedag skulle være en oplevelse, og havde studeret Visit Esbjerg. Det lød ikke helt dumt med en udflugt til Esbjerg, og jeg tjekkede Rejseplanen og Arriva, hvor man kunne få rejsen billig, en One Day billet til 119 kr.

Kl.7:02 skulle jeg med, ikke med toget. På grund af motorvejsbyggeriet, kører der ingen tog mellem Struer og Holstebro, der må man med togbussen, intet problem.

Fra Holstebro skulle jeg med toget til Skjern, hvor man skal rejse videre med et andet tog til Esbjerg. I Skjern skulle jeg vente over en time på det tog, fint nok. Så jeg gik en tur i byen, og fandt hen til en bager.
Hos bageren har de en lille cafe, hvor man må sidde og spise sin mad, herligt, så skal man ikke stå ude på gaden med sine rundstykker, bassen og en kop kaffe.

Og så kunne jeg komme videre med toget, og ankom til Esbjerg.
I Esbjerg ville jeg finde vej til Cafe Danmark, på Visit Esbjerg læste jeg, at på denne cafe serveres der Danske frokostretter. Og det var min tanke, at fejre min første feriedag med en god frokost med en øl og snaps.
Selv med Google Map var det ikke nemt at finde vej, så jeg hoppede ind i en taxa og bad om at blive kørt der om.
Ak ja, så holder de fandeme lukket om mandagen sært det ikke bliver nævnt på hjemmesiden, sådan en gang pis.


Jeg gik gennem gågaden, og nåede frem til Torvet, hvor cafeen Den Niende ligger. De tilbyder brunch, ikke lige det jeg havde sat næsen op efter. Men de andre cafeer på Torvet tilbyder Pizza og andet udenlandsk, så det blev Brunch, med en fadøl og en kop kaffe til.

Ude på Torvet var der et kræmmermarked, og så lød der pludselig stor udrykning. Jeg gik efter lyden, der var sket en trafikulykke i krydset ved Norgesgade og Danmarksgade. Ret voldsomt, for den ene bil lå med bunden i vejret oppe på fortovet, og den anden så heller ikke pæn ud.
Der holdt både brandbiler, ambulancer, og politi, og de var i færd med at få bilisten ud af bilen der lå med bunden i vejret.

Der stod en kvinde ved siden af mig som fortalte, at denne ulykke kom ikke bag på hende, for folk kører som sindssyge på disse smalle gader.
Jamen der er heller ingen hajtænder, hvilket vil sig der er højrevigepligt.
Og hvornår har man sidst set et sådan kryds ? For de flestes vedkommen i teorilokalet da man tog kørekort, så de fleste har sikkert glemt man skal holde tilbage for alle der kommer fra højreside.
Det der gør sådan et kryds farlig er, at man ikke bliver advaret med skilte. Så hvis man ikke er lokalkendt, kører man bare uden at se sig for.

Jeg gik tilbage til gågaden, og det var da lige godt Fandens. For der midt i gågaden lå en lille kro, Ingeborg tror jeg kroen hedder. Jeg kiggede på menukortet, og der kunne jeg have fået en dansk frokost med en øl og snaps til.
Her står der højt og tydeligt, at de holder lukket om lørdagen. Så jeg har en plan om, jeg må opleve Esbjerg igen, og det må blive en fredagstur. Så kan jeg opleve både Cafe Danmark og Ingeborg.
I gågaden fandt jeg to gode tøjbutikker, her fik jeg købt et par pæne sommer trøjer, og noget pænt der skal gemmes til efteråret.

Nu syntes jeg det var tid at finde op til toget igen, undervejs kom jeg forbi Bodega Buster, øl 19 kr. Det kunne jeg da lige nå, en hyggelig lille bodega.
Men jeg havde kun lige sat mig med min øl, da der kom en forvirret tysker ind ad døren. Han kom direkte hen til mig og bad om hjælp, ude på gaden stod en barnevogn med en meget skrigende unge, han anede ikke hvad han skulle stille op. Jeg fik forklaret ham, at jeg ingen forstand har på børn.
Heldigvis kunne kvinden bag baren forstå og tale tysk, og lod manden komme ind og skifte ungen.
Hold kæft en larm, jeg fik min øl hældt i mig og skyndte mig op til banegården.

Hjemme i Struer kunne jeg nyde en fredelig øl på Skipperkroen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar