onsdag den 10. april 2013

HOT BUNS & BESÆTTELSEN I AARHUS.

Igår tirsdag var det d.9.april, for nogle en almindelig dag hvor nogle sikkert har undret sig over, at der flere steder blev flaget på halvt.
D.9.april har en historisk betydning for Danmark, det var på denne dag i 1940, Danmark blev besat af Tyskland. En dato vi aldrig må glemme, og derfor er det rart at se dagen bliver markeret bl.a. ved korrekt at flage på halvt.

Jeg markerede dagen ved at tage en tur til Aarhus, for besøge Besættelsesmuseet.

Inden jeg tog på museum, var jeg først på Restaurant 
Benny's.
www.bennys.dk

Der tilbyder de hver dag, Dansk frokost buffet til 69 kr.
Det var en virkelig flot buffet, med frisk pålæg, og flere lune retter; Fiskefilet, levepostej, æggekage med flæsk og biksemad med spejlæg.

Da jeg lod bilen blive hjemme, og tog toget til Aarhus, kunne jeg tillade mig, at nyde en stor fadøl og en snaps til min frokost. Samlet kom jeg af med 143 kr.

www.besaettelsesmuseet.dk

Så var det tid at besøge Besættelses Museet hvor der i dagens anledning var gratis entré.

Det er et særdeles spændende museum at besøge, og næste gang de byder på gratis entré, er når Danmarks Befrielse fejres d. 4. og 5.maj, så skal I gøre jer selv den tjeneste at besøge Besættelses Museet.

Her kunne man blive låst inde i en celle, hvor man så kunne se en film om Hvidstengruppen, og læse deres afskedsbreve. Dette tilbud valgte jeg at springe over.

Istedet fik jeg set de mange effekter museet rummer, og man skal bruge mindst 2 timer hvis man vil have noget ud af sit besøg. Der er meget at læse, dels på de små noter ved de udstillede ting, og de mange avisudklip.
Og så er der de interessante fortællinger om de mennesker der markerede sig under 2.Verdenskrig, i og omkring Aarhus.

Foreksempel denne kvinde; Grethe Bartram.
Hun var en frygtelig kvinde, som var kommunist. Men brugte sin viden om sine venner og familie, til at hjælpe Gestapo. 
Hun blev naturligvis belønnet flot som stikker, og efter krigen blev hun belønnet igen.
Grethe Batram var ellers dømt til døden, men blev benådet. Og idag skulle hun eftersigende leve i Sverige.


Mit næste mål i Aarhus var, at besøge Susan K's nye værtshus 
HOT BUNS . 

Når man kigger på Google Maps, virker det uoverskueligt at skulle finde Hot Buns, i Mejlgade 12.
Men faktisk ligger værtshuset kun få minutters gang fra Besættelses Museet, og Besættelses Museet ligger lige ved Domkirken, så kan I regne ud hvor det cirka er beliggende.

www.hotbuns.dk

På Hot Buns står de ikke og trækker lunkne kaniner på af hatten. Navnet på værtshuset antyder bare hvad man kan forvente at opleve på dette sted.
Her er det smukke unge piger bag baren, der sælger burgere og bajere.
Jeg blev betjent af en virkelig sød og imødekommende blondine, nu var jeg den eneste kunde i butikken, sikkert derfor hun havde tid til at snakke. Men hun gav mig et godt indtryk af Hot Buns.

Jeg bestilte en burger med fritter til, og en øl. Og her går det så op for mig, at Hot Buns såmænd er en burgerbar hvor man  også kan få serveret en øl til sin mad.
Det er en ganske udemærket burger, og prisen er ikke afskrækkende, jeg kom af med 155 kr., for burger, fritter og en øl.
Jeg vil gerne give Hot Buns en chance mere, men næstegang skal det være en lørdag aften, og helst når Susan K også er tilstede.
Men jeg vil ikke have en burger. Så vil jeg starte på Benny's med en frokost buffet, og så tage på Hot Buns, hvor jeg vil bestille hot wings der er en god snack til øl.

På vej tilbage til banegården kom jeg forbi den lille sjove forretning: PLAKATEN.
Her finder man mange flotte og sjove plakater, både med gamle og nye motiver, og i alle prisklasser.
Jeg kom til at bruge nogle penge, nu jeg var i forretningen.
Og så nåede jeg lige at besøge mit stamværtshus i Aarhus: Hos Anders.
Det sjove er, ham den rødhåret bag baren genkender mig, og så ofte er jeg der heller ikke.
Men det er nu skægt, og Hos Anders, er der en god og hyggelig stemning, man kommer nemt i snak med de øvrige gæster.

Og da jeg kom op til banegården, var der lige tid til at gå en runde i Bruuns Galleri, og ja, her kunne jeg ikke stå for en chokoladekage ved Haabers Cafe.
Så altså, jeg sluttede min tirsdag i Aarhus af, med et stort stykke chokoladekage og en kop varm kakao med flødeskum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar