fredag den 27. august 2021

OVERVEJER AT KØBE EN APE 50

 

Efterhånden har jeg ejet Den Bette Blå i 4 år, og har altid været glad for den, den er til gavn for min transport i mit nærområde.

Men det er tydeligt den synger sin Svanesang, at den skulle kunne køre 60 km. på fuldt opladet batterier, sår jeg mine tvivl om. Jeg tør i hvert fald ikke, at gøre forsøget. Jeg kører aldrig uden for Struer, for det ville Fandeme være sur røv at holde derude og ikke kan komme hjem igen.

Så jeg holder mig inden for byens grænser, for skulle det gå så galt at batterierne gik flade, kender jeg nok altid en eller anden, der lige har en stikkontakt jeg må låne en bajers tid. 

Og så er der det med bremserne, i Februar var den til eftersyn, bagefter fungerede bremserne upåklageligt, det gør de ikke længere. Jo den kan godt bremse, op ad bakke og på plan vej, men det kniber ned ad bakke.

Her er jeg glad for at bo i Struer, for der er kun en vej jeg kan køre ned til byen. Det er ned ad Søndergade, for så kan jeg dreje hen ad Jernbanegade, og så den vej rundt.

Hjem ad er det op ad bakke hele vejen, så der er ingen bøvl med at få skidtet bremset. 



Jeg har gået og overvejet at købe en Ape i stedet for, og så få Den Bette Blå sendt ud hvor der ikke er flere elmaster. 

På Facebooks Markedsplads var der en brugt til salg, pris: 40.000 kr. 

Jeg kontaktede vedkommen, og forklarede jeg lige skulle have en samtale med min bank først. 

Jeg fremlagde et forslag til min bankrådgiver, som jeg så var til møde hos i dag.

Han havde kigget på min økonomi, og forklarede mig, at hvis Banken skulle låne mig 40.000 kr., bliver det et alt for dyrt lån for mig.

Han forslog at jeg i stedet gik ud og købte en helt ny Ape. En helt ny Ape koster 60.000 kr.

Jo sagde han, din økonomi er så fin, at du kan gå ud og ligge 25.000 på bordet, og så afdrage resten med 1000 kr. i måneden. 


Jeg måtte så hjem og ringe til ham med den brugte Ape, og forklare at min bank ikke gik med på et lån.

Det var så godt nok jeg ikke fik lånt de penge, for han stod lige og var i gang med at sælge den. 


Jeg vil bruge tid på at tænke over, om jeg så skulle købe en helt ny Ape. For rigtigt nok, når man køber en helt ny i en butik, er der 2 års garanti, og sikkert også en Eftersyns ordning man kan indbetale til.

Jeg gider ikke købe en anden el-scooter, for man stoler altså ikke på det med rækkevidden.

Men en Ape kører på benzin, og på en fuld optanket tank, har den en rækkevidde på 200 km. 

Og den må køre på cykelstien, hvilket betyder jeg kan køre til Holstebro, Vinderup og Oddesund. Jeg kan endda også køre til og fra arbejde, da der er cykelsti hele vejen ud til HK Scan.

Så jeg tror bestemt ikke jeg kommer til at fortryde, hvis jeg køber en Ape.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar