fredag den 1. juni 2018

OPEN BY NIGHT i STRUER & HOLSTEBRO.

Nu har vi 2 år i træk haft sørgelig forårs og sommervejr, så jeg nægter at klage over det pludselig er blevet for varmt. Gu er det ej for varmt, det er lækkert vi i år får lov at opleve det måske bedste forår i mands minde, og det må gerne fortsætte til efteråret banker på.

I går i dette skønne vejr skulle der være Open by Night i både Struer og Holstebro, de musikalske indslag gjorde jeg ville opleve dem begge.

I Struer var det Bakkesangerinden Anette Oxenbøll som skulle optræde, og man kan ikke møde op piv ædru til Bakkesangene. Så jeg var nød til at varme op, og tog først på Den Glade Pingvin og fik en 1664. Bagefter kunne jeg skrå over vejen til Skipperkroen, der sad et par bekendte der ville trække numre om en øl.
Det kunne vi da godt prøve, jeg lagde ud og sagde det var laveste nummer der skulle gi' en øl, det blev så mig. Vi tog en runde mere og nu var det højeste nummer der skulle gi' øl, det blev ikke mig, og heller ikke da vi tog en tredje runde. Men så havde vi det sjovt med det, til der kom mad på bordet. 

På denne fredag havde Skipperkroen et tilbud på luksus Stjerneskud 75 kr.. En kogt fisk og to smørstegte rødspættefiletter , det var virkelig lækkert. 
Det kom til at passe med, at nu skulle jeg hen i gågaden.

Så kom hun, Anette Oxenbøll for at underholde med de kære sange fra Bakkens Hvile.
Efter den første sang henvendte hun sig til mig, da hun skulle bruge en Smed. Så kunne jeg godt regne ud hvilken sang vi nu skulle høre: Lille Palle's " Smedens Vise", om jeg kunne synge med ? Ja, det kunne jeg.

Alle sangene fra Bakkens Hvile er Dansk Kulturarv der aldrig må gå i glemmebogen og forsvinde, disse sange skal for evigt bevares. 
Jeg lærte sangene at kende da jeg var barn, og derfor kan jeg næsten synge med på dem alle.
I dag er der desværre nok forældre der vil skåne deres børns små ører for disse vulgære sange, det må jo skyldes man er et kedeligt menneske, for man behøver absolut ikke skåne børnene fra disse sange. Som barn fatter man alligevel ikke hvad der synges om, det er først når man kommer op i den alder hvor man begynder at rende med piger, det går op for én hvad der i grunden synges om. Og så begynder man at syntes sangene er sjove, de er uartige men alligevel også romantiske, som f.eks. når Cleo synger " Skal vi sove eller hva', ja det er lige hvad vi skal". 

Den eneste sang jeg forstod helt klar da jeg var barn, var Lille Palle med " I Røven på Kong Karl".
Dengang tilbage i 60'erne blev der ofte spillet en sang i radioen der hed " Det var en Lørdag aften", hold kæft hvor kunne jeg ikke døje den sang, fordi den var så trist og kedelig.
Så da Lille Palle tog sangen og sang " Det var en Lørdag aften, i Røven på Kong Karl", da blev denne lille mand mit store idol. 

Da Anette var færdig med at optræde, gik et jazz band i gang med at trutte, det havde jeg ikke tid til at høre på, for nu skulle jeg med toget til Holstebro.

Det er der jo ingen ben i når man har Rejsekort, så kan man bare tage af sted.

I Holstebro fandt jeg langt om længe lige netop den mandetaske jeg længe har ledt efter, den hang i en taskebutik til kun 149 kr. og så var den i anledning af Open by Night 20 % billigere.
Jamen her om sommeren er det svært at finde plads i sine lommer til alt det man skal have med på farten; nøgler, kortholder, tegnebog, med videre. Så jeg længe gået og tænkt over om der da ikke findes en praktisk lille mandetaske ? Og det gør der jo så. 

I Holstebro på Rådhuspladsen lige overfor Fox and Hound, var det kapelmester Rasmus Steenberg og sangeren Jesper Sindberg som skulle optræde.
Siger disse navne jer ikke noget ? Så kig på billedet. 
Falder 10-øren ? Godt, for disse to herrer skulle optræde med John Mogensen sange i anledning af, at John Mogensen kunne fejre sin 90 års fødselsdag, Grundlovsdag, hvis han havde levet. 
Det var en udmærket koncert vi her fik, hvor vi ikke bare hørte de kendte sange, men også fik fortalt små anekdoter om John Mogensens liv.

Det var faktisk sjovt at opleve, at i Struer var der overraskende mange som sang med på sangene fra Bakkens Hvile, mens der i Holstebro var overraskende få der sang med på John Mogensen sangene. Jeg var faktisk den eneste stod op og sang med.

Koncerten var forbi da der var gået en time, så kunne jeg tage toget hjem til Struer igen, Her var Open by Night forbi. Jeg smuttede på Limfjordskroen for at få en godnat bajer, og så gik jeg hjem i seng.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar