søndag den 25. december 2016

MUTTERS ALENE JULEAFTEN.

Ganske vist havde fået et par bud om at fejre Juleaften, hos nogle jeg kender. Men jeg følte et behov for at få en afslappet Jul herhjemme, og helt for mig selv.

I begyndelsen af December måned var jeg en tur i Grenå, og på hjemvejen holdt jeg ind hos Benta's Cafeteria der ligger uden for Skive. Der får man altid noget lækkert hjemmelavet mad der ikke er særlig dyr, ja I skulle prøve Dagens Ret hos Benta's, så ved I hvad jeg taler om.

Der lå en seddel om hvilke retter Cafeteriet kunne tilbyde i Julen, bl.a. en Juleplatte til 99 kr. Da var jeg ikke længere i tvivl om, at jeg ville fejre Juleaften alene.

Hos Bilka havde de Juletræer i forskellige størrelser.
Lige et lille et der passede i mit hjem, oven i købet sat på fod.

Juletræet fik jeg bragt hjem og platten bestilt, og endelig blev det Juleaften, hvor jeg kunne få Juletræet pyntet og hentet Juleplatten hos Benta.

Mens de glade pingviner sang og dansede i fjernsynet, satte jeg mig til bords og hyggede mig.

At sidde mutters alene Juleaften, er nu ikke så slemt. Naturligvis savner jeg duften af Jul, duften af andestegen og at man går og glæder sig til at sætte sig til bords, og man savner også at kunne synge med på Julens sange.
Om jeg så ikke bare kunne gøre det sammen med min mor ?
Næ !
Da min far døde i 1993, blev vi inviteret til Juleaften, hos nogen i min mors familie. Det var hyggeligt gennem nogle år, men vi syntes efterhånden at deres Julegave ønsker blev for dyre. Så vi besluttede os for, at det gad vi ikke mere.
Min mor havde en gammel veninde der skulle sidde alene, hende ville min mor gerne fejre Jul sammen med. Og jeg havde nogle venner, som meget gerne ville have, at jeg skulle fejre Juleaften hos dem. Så ledes blev det, lige ind til min mors veninde gik bort og jeg mistede kontakten til mine venner, alligevel holdt vi fast i, at fejre Juleaften hver for sig, og så ses 2.Juledag.
Min mor gider ikke Julemad gider ikke engang at lave det, til gengæld vil hun gerne sidde alene Juleaften, fordi der er en masse godt i fjernsynet. Og jeg vil gerne ud og fejre Juleaften på min måde, og ikke på alle andres måder.

Sidste år sad jeg alene Juleaften, og det gjorde jeg også i år. Men til næste år skal det være anderledes, der vil jeg fejre Juleaften i selskab med andre.

Julegaver er jeg ikke gået glip af, dem fik jeg i onsdags på mit arbejde. Af HK Scan (ROSE POULTRY) fik alle vi medarbejdere denne rejsetaske og flotte æske chokolade, og vi var alle glade.

I dag er det 1.Juledag og jeg vil også bare være alene i dag, der skal vaskes tøj, og måske vil jeg ud at køre en lille tur.

Om jeg vil i byen i aften har jeg ikke planlagt endnu, der er godt nok fest på Skipperkroen. Men skulle lysten være der, bliver det i hvert fald først, når jeg har set: Olsen Banden i Jylland.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar