mandag den 24. maj 2021

MED FUTTOG TIL AARHUS

 

Lige for tiden er Corona pandemien ikke så voldsom, derfor er Danmark åbnet op igen. De der udflugter man har gået og ønsket sig, i mens Danmark var lukket ned, er det nu blevet tid til at realisere. 

Vi er nået frem til sæsonens sidste Helligdage, Pinsen. Der kommer ikke flere før til Jul, så jeg ville have min længe ønsket tur til Aarhus.


Dengang jeg havde en profil på SCOR.DK , var jeg ofte i Aarhus til uartig fest. Og der hørte jeg om, Havnens Perle, at deres Bøfsandwich netop havde vundet Første Pladsen . 

Jeg tænkte at nu jeg var i Aarhus, ville jeg da ud og smage denne Bøfsandwich. Men Havnens Perle lå ikke bare lige omme på Havnen, jeg kunne tyde det var noget af en gåtur, så jeg opgav. 

Men så her til Nytårsaften 20/21, var jeg inviteret til fest hos et par gode venner i Grenå, og der skulle jeg med Letbanen. 


Og der fandt jeg ud af, at Letbanen holder lige udenfor Havnens Perle.

BINGO ! Så var den ide i hus, når Danmark åbner op igen, skulle jeg på en udflugt til Aarhus. Og så ville jeg også besøge Besættelses Museet.


I 2019 holdt jeg en uges ferie i uge 15, hvor Tirsdag d.9. April var dagen for Danmarks Besættelse. Og tænkte nu hvor jeg for engang skyld har fri, ville jeg mindes dagen ved at besøge Besættelses Museet i Aarhus, og kiggede ind på museets hjemmeside.

Der skrev de, at museet var lukket, grundet ombygning der ville stå færdig til genåbning, d.9. April 2020, hvor det så er 80 år siden Danmark blev besat. 

D.9. April 2020 var Skærtorsdag, så det passede skide godt, så kunne jeg tage en Påske tur til Aarhus. Men så kom den skide Corona, og vores Statsminister Mette Makrel lukkede hele Danmark ned. 

Men nu er Danmark blevet åbnet op igen, så nu skulle det ske. 


Jeg fik bestilt billetter til Søndag d.23. Maj, både til Besættelses Museet og One Day billetter til Arriva tog. 


Nu der var tale om en One Day billet, besluttede jeg at tage turen til Herning og over Silkeborg til Aarhus. Det er en noget længere tur, med togskift i Herning, men der er til gengæld en noget smukkere natur at opleve på turen, særligt på strækningen mellem Silkeborg til Ry. 


Da toget ankom til Aarhus, skulle jeg videre med Letbanen ud til Østbanetorvet. Her fra er der en kort gå tur over til Havnens Perle.


Endelig kunne jeg smage Perlens berømte Bøfsandwich, jeg valgte den med spejlæg, så hedder den: LAV SOL OVER AARHUS.

Den Bøfsandwich er værd at tage til Aarhus for at spise, i det hele taget er Havnens Perle overraskende hyggelig. Jeg havde sådan set regnet med det blot var et lille snoldet sted med 5 borde, og lidt siddepladser udendørs. Men der er sørme god plads og masser af borde indendørs, og en terrasse med god plads til udendørs spisning.

Og så kan man da også få en øl til sin mad, det sætter jeg pris på.

Nu ønsker jeg når jeg får sommerferie, at man lige kunne få en lækker varm sommerdag med en bagende sol fra en skyfri himmel. Så tager jeg turen til Havnens Perle igen, og vil prøve at sidde udendørs. Og så vil jeg smage Perlens Stegt Flæsk med Persillesovs, det koster 99 kr., og så må man æde til man revner. 


Bagefter var det med Letbanen tilbage til Dokk 1, hen forbi Åen og en tur gennem gågaden om til Besættelses Museet.


Interessere man sig for 2. Verdens Krig, er Besættelses Museet i Aarhus, et absolut besøg værd. 

Jeg kunne sagtens have brugt mere end den time jeg havde afsat til besøget, for der er rigtig meget at læse, billeder at betragte og film man bør give sig tid til at sætte sig ned at se. 


Besættelses Museet i Aarhus handler om de forfærdelige hændelser der skete for byen og indbyggerne, fra Danmark blev besat 9. April 1940, gennem de 5 forbandede år frem til Danmarks befrielse d.4. Maj 1945. 


Jeg overvejer om jeg på et tidspunkt skulle finde en dag, hvor jeg har 2 timer til rådighed og så besøge museet igen, på den anden side, så jeg da jeg Googlede Besættelses Museet i Aarhus, er der også et Besættelses Museum på Fyn. Det har jeg aldrig hørt om, det var måske et museum jeg hellere vil besøge. 


Inden jeg skulle med toget hjem igen, kunne jeg nå et smut på mit stamværtshus i Aarhus: HOS ANDERS .

Det er sgu Top at man om Søndagen kan få en Top til kun 15 kr.. Det er altid hyggeligt Hos Anders, altid en afslappet stemning i selskab med værtshusets stamkunder. 

Jeg kunne lige nå To Top, en til hvert ben så man ikke halter op til toget. 


Hjemover tog jeg den sædvanlige tur, over Langå til Viborg, og hjem til Struer. 

I Struer sker der ikke alverden sådan en Søndag aften, mærkeligt nu det er Helligdag om Mandagen, men nej, alt er tillukket.


Men så kunne jeg køre forbi LARSEN , efter lidt MundGodt, og så hjem og se TV-2, hvor de samlede penge ind til naturen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar