mandag den 21. april 2014

KØBENHAVN I MIT EGET TEMPO/1

Lige siden første afsnit af Familien fra Bryggen blev sendt på TV-3, var det mit højeste ønske, at besøge Linse Kesslers Strip bar i Nyhavn.
Men hvergang jeg var i København og besøge mine venner, mente de ikke det passede ind i programmet, at vi skulle se Strip-tease, og lovede vi skulle se det næstegang jeg kom til København.
Og nu er det for sent, det er ikke længere Linse som ejer Strip baren i Nyhavn.
Det har fået mig til at tage den beslutning, at nu gider jeg ikke længere leve efter andres regler, og nægter at lade mig stoppe af de andres nej. For jeg har et liv der skal leves, så når der er noget jeg vil opleve, tager jeg selv afsted.

Derfor havde jeg i Påsken arrangeret min udflugt:
KØBENHAVN I MIT EGET TEMPO/1, og da det blev en skide god oplevelse, bliver det ikke min første, eneste og sidste alene udflugt til København, jeg vil snart afsted igen.

Langfredag tog jeg med toget og ankom til Hovedstaden kl.15, og tog om til Hotel Absalon i Istedgade. 2500 kr. koster det for to nætter, men det var sandelig et flot værelse på 5.sal, og det er incl. morgenmad.
Efter et bad tog jeg på Rio Bravo, her fik jeg serveret :
Wienersnitzel med ½ flaske rødvin, og til dessert:
Irsk kaffe og chokolademouse.
Ialt kom jeg af med 408 kr.

Rio Bravo er altid så hyggelig, og det er lækker mad man får serveret, så jeg syntes ikke det var dyrt.

Så tog jeg over på The old English Pub, ville bare lige have en enkelt fadøl. Men her var en rigtig god stemning, og jeg faldt i snak med pigen ved siden af mig, hun er fra Island. Og bag mig sad nogle festlige tøser fra England, og de drak Chiken Beer, altså Påskebryg fra Tuborg.
Jeg fik et par irsk kaffe, og mere end en øl.
Så ville jeg tilbage til mit hotel, men nåede kun til værtshuset Pinden, og tænkte jeg må sgu lige ind og kigge.
Der fik jeg en god nat bajer, og her var der nu også en god stemning.

Da jeg stod op lørdag morgen og havde spist morgenmad, ville jeg en tur på Strøget.
Det var en herlig solskinsdag, og hvor er det en god oplevelse at gå i sit eget tempo på Strøget.
Der er kun en ting man ikke har nok af i København, og det er tid.
Jeg gik stille og roligt ned ad Strøget, kiggede på butikker og de mange mennesker der optræder med deres forskellige shows. Og jeg nåede helt ud til enden af Nyhavn. Min frokost spiste jeg på Hviids Vinstue, her har de et tilbud: 3 stk. smørrebrød og en Tuborg for 69 kr.
Det var nu ganske godt.

Hjemme på hotellet, var det i bad og omklædning, og kl.16 skulle jeg mødes med Thomas på The Old English Pub, da jeg havde bestilt bord til os i Grøften i Tivoli.

I alle de år jeg har været med i Tivoli siden jeg var barn, har jeg aldrig været i Grøften. Folk har den mening det er for dyrt, men nu skulle det altså være.
Vi bestilte den gode platte, en Skagens øl og en flaske Nordsø Guld snaps. Og sluttede af med Irsk kaffe.
Sikke lækkert mad og en fin servering vi fik, og er det nu så dyrt som mange mener?
Vi kom samlet af med 1500 kr. det syntes jeg ikke er galt, og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har spist i Grøften, det skal opleves igen.
Da vi forlod Grøften, mødte jeg mine to Facebook venner: Mette og Mikkel. 2 søde unge mennesker, mon ikke vi ser dem igen, når jeg i uge 30 tager på Bakken ?

Thomas og jeg gik en tur i Tivoli, og sluttede af på det Tyske værtshus, og det var tilgengæld en skuffelse.
Vi hyggede os, nuvel, men de har kun to slags tyske øl.
Bierstube i Aarhus, er en langt større oplevelse.

Thomas skulle nå sin bus hjem, og jeg ville tilbage til mit hotel, men ville lige slutte af med en hotdog i pølsevognen ved banegården.
Så kom politiet og spærrede vejen, og det var hele vejen rundt om Tivoli, så jeg tænkte, nu tager jeg forbi Pinden.
På Pinden fortalte jeg hvad jeg lige havde oplevet, en greb sin mobiltelefon, og der var nyheden kommet på.
Det var en bombealarm. Vi hørte nu ingen bum !
Men jeg faldt i snak med de her festlige mennesker man møder på Pinden, og fik et par øl eller tre.

Da jeg forlod Pinden, blev jeg mødt af den sødeste Afrikanerpige, hun spurgte om jeg havde lyst ?
Åh hvor var jeg ked af jeg ikke havde råd, for hun var altså rigtig lækker. Men jeg viste hende min tegnebog, så hun kunne se jeg kun havde 100 kr.

Søndag var det tid at sige farvel til København og rejse hjem til Struer igen.
Men da jeg gerne vil opleve: Revymuseet, Hansens Gamle Have, Arbejdermuseet, og Post og Telegrafmuseet, varer det ikke længe før jeg arrangere København i mit eget tempo/2.
Og så vil jeg opleve værtshuset: Billy Boose, hvor jeg ofte læser at de kendte går i byen.
Men jeg skal altså også på Pinden igen, det tror jeg går hen og bliver mit stamværtshus, når jeg er i København.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar