søndag den 16. juli 2023

ÅLEKROEN I SILKEBORG

Fredag Aften gik jeg i seng allerede kl.20, da jeg skulle op igen Lørdag morgen kl.4.

Jeg ville på en udflugt til Silkeborg, og have en overnatning i Aarhus.

Kl.7:04 var der afgang fra Struer, jeg havde købt en ONE DAY BILLET hos ARRIVA til kun 99 KR. Jeg skulle jo med 3 tog, det første tog til Herning og derfra videre med det næste tog til Silkeborg.

I Silkeborg skulle jeg gå til havnen, hvor fra jeg ville ud at sejle med HJEJLEN.

Jeg havde et Nytårsfortsæt da vi gik ind i 2023, det var, at der er 2 Restauranter i Silkebog jeg ville besøge, inden året er omme.

Den ene Restaurant var PANORAMA jeg besøgte i Foråret, den anden Restaurant er ÅLEKROEN.

Ålekroen har jeg kendt til, lige siden jeg var barn. Min Farmor og Farfar boede Laven, vi kørte ofte forbi vejen ned til Ålekroen, når de skulle en tur til Silkeborg.

De var aldrig på Ålekroen for at spise, min Farfar var en nærigrøv, som mente det var for dyrt. Sammen med mine forældre er jeg også kørt forbi, de har heller aldrig været på Ålekroen. Min far havde samme holdning som min Farfar, at det var for dyrt.

Derfor har det i mange år været et af mine største ønsker, en dag at kunne tage på Ålekroen for at spise. Det ønske opfyldte jeg i går, og tænkte, hvorfor ikke ankomme med stil ?

I god tid havde jeg sørget for, at booke billet til Hjejlen. Den sejlede fra Silkeborg kl.11.

Hvor er det en fornøjelse, at være ombord på den kære gamle Hjuldamper Hjejlen. 50 minutter efter lagde den til kaj ved Ålekroen.

Kvinden bag disken på ÅLEKROEN sagde " God Daw Lars " , jamen øh; God Daw !

Jeg kunne ikke lige se hvem kvinden var, men 10 øren skulle snart falde. Det viste sig at være Charlotte. Mig og Charlotte legede ofte sammen da vi var børn, jeg boede på TH.JENSENS VEJ og hun boede omme på VESTER ALLE. Det var sjovt at møde hende igen, og så lige på Ålekroen.

Jeg havde hjemmefra booket bord, og i det gode vejr, fik jeg et bord ude på græsplænen. Og så kunne man gå ind og tage for sig, af Lørdags Buffeten. Hvor er jeg glad for, jeg endelig tog mig sammen til at besøge Ålekroen. Og det så ikke var en skuffelse, tværtimod, var det noget lækkert mad.

Det ligger helt fast, at næste gang vil jeg smage Ålekroens Søndag Brunch. Men det tror jeg nu først jeg får tid til, næste Sommer.

En sjov oplevelse får man, når man sidder udendørs og spiser på Ålekroen.

De har nogle meget tamme ænder, som kommer hen til dit bord. De fleste gæster syntes heldigvis det er festligt, men der var også et par stykker der bestemt ikke brød sig om, der stod en and ved deres bord og rappede.

Jeg tog en kiks med ud, og så fik jeg fint besøg ved mit bord af en and, jamen hvem kan da være utilfreds med det ? For det er da hyggeligt !

Da jeg havde spist og fået betalt, kunne jeg gå over til Svejbæk Station, det tager 10 minutter at gå derover. Derfra skulle jeg med toget til Aarhus, hvor jeg havde booket værelse på

WAKE UP !

Jeg skulle mødes med Henrik på KURTS MOR, hvor han er bartender, i går havde han dog fri.

Henrik sagde han havde en hilsen til mig, fra hvem dog ? Jo, i Onsdags havde han besøg af nogle mennesker fra Æ BETTE BAR i Vinderup. De fortalte de kender Lars fra Struer, jamen Henrik kender også Lars fra Struer.

Det blev nogle hyggelige timer på KURTS MOR. Senere gik vi en tur over HOS ANDERS.

Jeg gav et par fadøl, og da de var drukket sagde jeg til bartenderen, at jeg har en tradition når jeg er i Aarhus, som jeg er nød til at håndhæve. Det er ingen ture til Aarhus, uden at få et ÅRHUS SÆT.

Det fik jeg !

Igen blev det sjovt, da bartenderen hørte jeg er fra Struer, fortalte han, at han er fra Nørre Nissum. Jeg sagde til ham, det er da også der hende politikeren Ellen Trane er fra, ja, hun var hans nabo, og hendes far er Borgmester i Lemvig. Ak ja, Verden er sgu lille !

Henrik gik hjem, og jeg blev hængende lidt endnu. Så kom der en hel flok piger ind ad døren. Det er også noget af det jeg elsker ved Aarhus, det er pigerne i Aarhus er smukke, og så dejlig usnobbede. De vil bare have en fest, og det skal jeg da lige love for jeg fik med dem. Jeg faldt i snak med pigerne, og var ude at danse med dem.

Til Aarhus Festuge, kommer jeg til at møde dem igen.

Inden sengetid kunne jeg lige nå et besøg på DIE KLEINE BIERSTUBE.

Det er nogle år siden jeg var der, men der er nu stadig hyggeligt.

Jeg fik smagt denne bandit, en øl på 8 %. Så behøver man ingen sovepiller, men det var ved tiden at finde tilbage til Hotellet.

Da jeg stod op i morges fandt jeg ud af en god ting, da jeg trak gardinerne fra fik jeg øje på, at LAGKAGEHUSET ligger lige overfor WAKE UP.

Så nu ved jeg hvor jeg vil spise morgenmad, når jeg tager til AARHUS FESTUGE .

Kl.8:55 kunne jeg komme med toget hjem, og denne gang med Rejsekort.