lørdag den 10. februar 2018

FLÆSKESTEG PÅ SKIPPERKROEN.

I de 10 år jeg nu har haft bil, er jeg regelmæssig taget til Cafe Larsen i Lemvig om fredagen. For om fredagen servere de flæskesteg.

Navnlig mens min mor levede var vi i Lemvig hver anden måned, og jeg tør godt skrive at Cafe Larsen laver Danmarks bedste flæskesteg.

Jeg har 2 gange prøvet at få flæskesteg når jeg er i København, ovre på Djævleøen er retten naturligvis pisse dyr, men kvaliteten lever langt fra op til prisen.
Sovsen er brun, men tynd som vand og uden duft og smag, bare trist og kedelig. Så får man to tynde skiver kød hvor man skære sværen af og smider væk, for det er som at gumle på en elestik.

På Cafe Larsen i Lemvig koster retten omkring 60 kr., og til den pris får man kartofler, rødkål, nogle gange franske kartofler og op til Jul, brune kartofler med i prisen + 2 flotte møre saftige og gennemstegte stykker kød, og 2 knassende sprøde og dejligt saltet svær.
Og jeg har aldrig oplevet sværen svigter. Og så den her duftende brune sovs i den rette tykkelse, som vi Jyder helst vil have det.

Det er rigtig sjovt at få denne ret på en dejlig varm sommeraften, hvor man oplever folks reaktion. Det høres tydeligt hvordan de snuser duften til sig straks de træder ind ad døren, og udbryder i en glad tone : Nej hvor her dufter af Jul. 

Nu vil Skipperkroen i Struer også servere Flæskesteg om fredagen, på billedet her kan I se hvad man får for 49 kr. Kun et stykke kød, men det er godt, sovsen er som man forventer og sværen er sprød og saltet.

Om det bliver en succes afhænger af sværen, der aldrig må svigte. 
Jeg kan lige se det for mig, en fredag aften hvor kroen er fyldt med mennesker som alle er kommet for at få flæskesteg, og det så lige præcis er den aften sværen svigter, og er som at gumle på en elestik.
De mennesker bliver svære at få ned på kroen igen en fredag aften, og de vil helt sikkert løbe med sladder ude i byen.

Ovre i København er det åbenbart ikke noget man tager så tungt, siden de ikke gør sig umage med at stege en flæskesteg med sprød svær, men blot servere noget der er ligegyldigt.
Men den går FANDEME ikke i Jylland, her er vi opvokset med at hjemme hos Farmor, og Mormor, Faster, Moster, ja selv hjemme hos vor Mor, fik man altid flæskesteg med sprød svær. Så forventer vi også at når man går i byen og skal betale for det, at så er sværen sprød og saltet.

DERFOR SKIPPERKROEN, skal I huske på: Sværen må aldrig svigte. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar