lørdag den 11. oktober 2014

JERNBANENS 150 ÅRS JUBILÆUM

I år er det 150 år siden jernbanen kom til Skive, og sådan en begivenhed skulle markeres. Jeg syntes programmet lød tiltalene, så derfor tog jeg en tur til Skive.

Fra Skive banegård, kunne man komme på tur med et veterantog, og det var skam gratis.
Det var en fornøjelse at komme på tur med dette gamle tog. I røg og damp og pift fra fløjten kom vi afsted fra Skive med kurs mod Struer.
Hvor må det være pinligt for DSB, nu har vi i 14 år haft de her Italienske tog IC-4 holdene, rangeret ud på et sidespor overmalet med graffiti, og kommer aldrig i drift, de er blot penge ud ad vinduet. Et klart bevis på at et billigt køb hurtigt kan vise sig at være dyrkøbt.
150 år er gået og vores danske jernbaner er ikke kommet en skid videre, vi bliver stadig fragtet rundt i noget gammelt lort.
Prøv at tænke på i Bananstater har de faktisk mere moderne tog end vi har i Danmark, alt sammen på grund af uduelige politikere der ikke har en kæft for stand på at købe tog.
Måske vi i Danmark burde sætte damplokomotiverne i drift igen.
For ser nu hvor flot den gamle maskine der var spændt for idag klarede turen. Da den først var kommet op i fart nærmest fløj vi hen over skinnerne, og faktisk sad man overraskende godt i de gamle togvogne.
Vel tilbage i Skive, skulle jeg ud til Højslev, og der kom jeg forbi den hyggelige landevejs cafe :
Benta's cafeteria.
Jeg er ofte kørt forbi og har tænkt, at en dag må jeg ind og se hvad de har på menuen.
Det passede ind i programmet, at det kunne jeg gøre idag. Og jeg fik en bøf med spejlæg, og så det aller bedste fra Skive.
En Cola fra Hancock bryggerierne, den cola er bedre end Coca cola og Pepsi, men fås desværre ikke ret mange steder udenfor Skive.
Og så om til Søby-Højslev Arena.
Her var der stor udstilling med alt hvad der kan radiostyres.
Skibe, lastbiler, Lego og modeljernbaner.
Her skulle også være et foredrag, som jeg fik hørt.
Det var Kristian Pihl Lorentzen, som fortalte om Jernbanens historie. Hvordan det hele begyndte, hvilken betydning jernbanen fik for Danmark, og så også et indblik i fremtiden.
Det var nu ret spændende at høre.

Da jeg havde fået min kaffe, kørte jeg igen. Og tænkte da jeg kom hjem, hvad skal jeg dog have at spise i aften ?
Der var ikke noget i min fryser, og gad heller ikke tage på indkøb.
Så jeg ringede til Humlum Kro, og fik et bord til en person.
Var der kl. 18, og fik kroens Sensommer buffet til 148 kr.
Virkelig lækker mad, og så med tag selv soft ice til dessert og en øl til maden.
Det var ikke så ringe endda.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar