lørdag den 3. september 2022

Filmen om BAMSE

 

I går aftes tog jeg i vores biograf APOLLON , for at se filen om BAMSE.

Af alle de film der er lavet gennem årene, om afdøde kunstnere, har de alle åbenbart en fællesnævner. De havde alle en hård barndom, præget af ensomhed, mobning, forældre der havde større håb for deres barn, og så var de ikke noget mønstereksemplar i skolen. Dette er også tilfældet med Flemming "BAMSE" Jørgensen.

BAMSES VENNER så dagens lys i 1973, det husker jeg tydeligt. Jeg var 10-11 år gammel dengang, og faldt straks for de sjove tekster. 

Da folkene bag Bamse ville have ham til at synge følsomme sange, nægtede han i første omgang. For Bamses Venner, var et party band som kun sang sjove tekster. Men Bamse kunne jo netop synge de følsomme sange, hvem glemmer nogensinde sange som : DRENGE, HVIS TÅRER TALER SANDT, DER ER ALT FOR LÆNGE TIL I MORGEN, OG HANSEN. Desværre var disse sange ikke repræsenteret i filmen, vi så ham kun synge følsomme sange, da han tog pænt tøj på, og sang på Engelsk. 

Det var så der jeg tabte interessen for Bamse, for Bamse skal sgu ikke have pænt tøj på, og synge på Engelsk. Bamse er aller bedst når han synger på Dansk, navnlig når han hælder  et par dråber  Århusdialekt ind i sine sange. Så får man virkelig lyst til at tage til Fadølsfest i Aarhus, og synge sig glad i låget. 


Om filmen om Bamse er god ? Thja, det er som man ser det.

For en månedstid siden var jeg inde at se filmen om ELVIS. 

Det var en fremragende film, hvor man blev blæst bagover af nogle kompetente skuespillere, der virkelig leverede varen, så man fik et troværdigt indblik i Elvis Aron Presley's , opvækst, liv og karriere.

Set ved siden af denne film om Elvis, virker filmen om Bamse, mere som en dilettantforestilling. Altså når Danske skuespillere iklæder sig en paryk virker det mere som de sidder til en Nytårsfest, end at de gør et forsøg på at levere en troværdig glansrolle.

Derfor syntes jeg at filmen, virker en anelse for dilettantisk og fladtrådt.


Ønsker I at se meget mere til Bamse, så husk i aften 

KL. 20:15 PÅ TV2 CHARLIE.

Der kommer der en dokumentarudsendelse om BAMSES VENNER.

Netop derfor, tror jeg ikke jeg kommer på værtshus i aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar