lørdag den 10. marts 2012

PIGERNES KRO I ONSILD

For nogle år siden var jeg på diskotek 60'eren i Holstebro og syntes det mest underlige var, at de ikke spillede musik fra 60'erne.
Så jeg gik op til mixerpulten hvor der stod en meget ung knægt som var aftenens DJ, og spurgte om han ville spille noget med Janis Joplin.


Han gloede på mig og spurgte om det var en neger ? Nej, det ved Gud hun ikke er. Janis Joplin var en hvid amerikansk bluessangerinde, som i 1969 optrådte på Woodstokfestivalen. Hun havde flere store hits bl.a. "Oh Lord will you bye me a Mersedes Benz" og "Me and Bobby mc.Gee". Janis Joplin havde et stort narkomisbrug, desværre, og døde i 1970.


Knægten anede ikke hvem Janis Joplin var og desuden fortalte han mig, at de slet ikke må spille gammelt musik, men kun de nyeste hits.
Jamen er det ikke et 60'er diskotek spurgte jeg, jo men der kommer mange unge og de gider ikke hører musik fra gamle dage, så vi skal spille deres musik. For vi kan ikke leve af jer gamle mennesker. Nej det tror da Fanden når I jager os væk.


Oppe i Onsild en lille landsby uden for Hobro ligger Pigernes Kro, og denne kro trækker hver eneste lørdag fulde huse. Der kommer folk i busser fra hele Jylland for at danse og more sig, det er levende musik for det modne og voksne publikum.


Igår aftes Fredag d.9.marts var det Jørgen De Mylius der skulle optræde.
Jørgen De Mylius optrådte med sit Eldorado show, hvor han vendte plader fra de fede 80'er. Hold da bøtte som var der mange mennesker samlet på Pigernes Kro, og ikke kun os ældre mennesker. Der var sgu også piger hvor man ku' se der er flere år til de skal have peber, jeg tror sgu ikke engang de har fået kanel endnu. Der var ingen slinger i valsen med dem, de ville gerne med os gamle drenge ud at danse disco. Og jeg fik danset så meget at jeg idag har ondt i mine ben.
Jeg morer mig altid når jeg tager til Onsild, men igår aftes havde jeg det bare skide skægt, i selskab med mine gode venner, og alle de piger der gad at danse.


Det jeg vil frem til er, man sagtens kan have et sted kun for det voksne og modne publikum, og hvis man tør satse på dem og ikke smider dem på porten, fordi man hellere vil tjene penge på de unge, jamen så vil vi ældre også bakke op om stedet.
Det er fint vi har et sted som Pigernes Kro i Onsild med levende musik, men engang imellem kunne det være rart om der var et diskotek hvor vi kunne hører plader fra dengang vi var unge.




Noget der kunne være skægt at sætte i søen, var en aften hvor der var adgang forbudt for teenagere, så må de finde et andet sted at smide deres skoletasker og BMX cykler, for så skulle det være en aften kun for de gamle.
Der skal være en DJ med de gamle vinylplader og har han så også nogle af de gamle 78 plader, kan aftenen kun blive en succes.
Så kommer man rundt om hele den musikalske palet med hits lige fra:
Teddy Pedersen og hans orkester med Skæve Thorvald, til AC/DC med For those about to Rock we Salut you. Og helt sikkert også
Pussycat med Missisippi.
Det bli'r knæhøj karse hele vejen hen til komoden og tilbaws igen.

2 kommentarer:

  1. Du får lige et smil herfra og tak for din invitation Lasse.
    Hvis vi i løbet af sommeren kan finde en dag at gå til frokost jazz, vil det være helt fint med mig.
    Det gik jo i vasken sidste gang.

    Rigtig god søndag du gæve gut.

    SvarSlet
  2. Hej Tove. Også god søndag til dig. Jeg er med på frokost jazz til sommer.

    SvarSlet