søndag den 12. maj 2019

TRAFIKMINISTERENS TOGTUR.

På Facebook var der en invitation fra Trafikminister Kristian Pihl Lorentzen, en gratis togtur fra Bjerringbro til Struer, med veterantog. 

Det lyder hyggeligt, og tænkte at den tur vil jeg med på. Derfor stod jeg i morges op kl.5:00, for det eneste tog jeg kunne komme med fra Struer, var lyntoget til København, der kører fra Struer kl.7:23. 

Lyntoget ankom til Bjerringbro 20 minutter i 10, og et kvarter over 10, rullede Damplokomotivet ind til perronen.

Hvor er det flot at se sådan et gammelt lokomotiv, det var kvalitet man byggede dengang.

Jeg tog med på togturen for hyggens skyld, men også fordi min adoptivfar var lokomotivfører. Han begyndte som fyrbøder på de gamle damplokomotiver, og steg senere i graderne og blev Lokomotivfører. Han nåede igennem sit liv at kører de fleste lokomotiver: MO, MX,MY, MZ. Dog gik han på pension inden IC-3 toget gjorde sit indtog, men han nåede også at køre MR togene.

Det er fløjteme surt at kigge på disse spaghetti tog der i dag kører på de danske skinner, det kører jo ikke ligefrem på skinner for dem.

Italienerne er sikkert gode til at koge en gryde spaghetti, og gøre enhver mama stolt over sin bambino, når han synger serenader i månelysets skær.

Men bygge et tog, har de ikke hænderne skruet rigtigt på til at kunne gøre.
Vi stakkels Danskere har nu gennem flere år døjet med disse IC-4 tog, der skulle være så moderne. De kan blot ikke kører, og står rundt omkring i Danmark og ruster op. Og de IC-4 tog man kan få lokket ud på skinnerne, lyder mere som en gammel Lada end en Lamborghini. Alle de penge vi skatteydere har postet i disse tog og stadig skal poste i dem, kunne være brugt til at modernisere Jernbanenettet. 
Jeg gætter på at vi om 30 år stadig ikke er kommet et skridt videre, måske først om 40 år. Så må man håbe der til den tid sidder nogle mere kloge politikere i Folketinget, der ikke gør de samme fejl. Men vil lære den simple regel, at købe for billigt kan hurtigt blive dyrt.
Man skal gå efter kvaliteten og så blæse på hvad det koster i indkøb, for næste gang skulle vi gerne have tog der faktisk kan køre. 

Måske DSB burde indsætte de gamle Damplokomotiver igen, for se, det var kvalitet man byggede dengang. For disse gamle lokomotiver kan stadig køre, et par skovlfulde kul så er vi på farten. Jeg er overrasket over hvor hurtigt sådan et gammelt lokomotiv er oppe i hastighed, og at det kan overholde køreplanen.
For øvrigt sidder man langt bedre i de gamle togvogne, end man gør i de nye togvogne. 

Jeg tror et diesellokomotiv forurener værre end et damplokomotiv, og så støjer det meget. Hvor i mod et damplokomotiv er stille mens det holder ved perronen, og blot har denne her herlige lyd af at man er ude at køre med tog når man futter af sted.

Det blev en hyggelig togtur fra Bjerringbro til Struer, hvor der også var en cafevogn med. Her kunne man få gratis kaffe og en osteklemme for en 10'er, øl og sodavand kunne man også købe. 
Og så var der musik og et sanghæfte, hvis man skulle få lyst til at synge med. 

Vi ankom til Struer til tiden, omkring kl.12. Og skulle folk over at se Struer Jernbanemuseum. Faktisk kunne man smutte over skinnerne, men det må man ikke. I stedet skulle alle også de gangbesværede ud på den lange gåtur ned omkring brobuerne og så op ad den stejle bakke til museet.
Jeg havde min "Bette Blå" holdene ved stationen, så jeg kunne køre op til museet.
Her stod en Pølsevogn, hvor man kunne smage Pihls pølse.

Inden man fik lov at smage pølsen, 2 stk. med et brød pris 10 kr.  skulle vi lytte til en tale.
Kristian fortalte hvorfor vi skulle på denne togtur, og Søren Gade holdt også en tale. Og så fortalte Formanden for Jernbanemuseet en kort historie om Jernbanen og om museet.

Toget kører tilbage til Bjerringbro kl.14, og i Viborg vil Lars Løkke stige om bord. Jeg havde ingen lyst til at tage med tilbage til Bjerringbro nu vi var kommet til Struer, og pølser fik jeg så rigeligt af i går.
Så jeg nøjedes med at se museet.

Til eventuelle turister der ønsker at se et Jernbanemuseum, vil jeg anbefalde de i stedet tager over og ser det i Odense. Det ligger lige ved Odense Banegård, og er virkelig flot og imponerende.
Det vi har i Struer, jo jo, det er udmærket. Men det er noget gammelt ragelse, og kommer man i sit pæne hvide sommertøj, ligner man mere en skorstensfejer end en bager, når man går der fra igen. 
På Jernbanemuseet i Odense, kan man roligt sætte sig på gulvet med sin pick-nick kurv uden bukserne bliver beskidte.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar