lørdag den 6. maj 2023

DEN SIDSTE STORE BEDEDAG, SKULLE FEJRES

 

Da vores nye Regering meddelte, at de vil afskaffe Store Bededag fra 2024, syntes jeg det var trist at høre.

De fortalte flere løgne om hvorfor det er nødvendigt, løgne ingen hopper på. Det handler udelukkende om magt, og fordi de har et flertal kan de bare gøre det. At de ikke trækker i land trods protester er klart, de er nød til at gennemfører og vedtage lovforslaget, ellers ville de fremstå som en svagpissende Regering.

Jeg vedtog Den sidste Store Bededag, ikke skulle ligges i graven i stilhed. Dagen ville jeg fejre, og den bedste måde at fejre sidste Store Bededag på, er en weekend i Frederikshavn.

Jeg fik booket værelse på HOTEL FREDERIKSHAVN, og bord på SMØRGÅSEN, og bestilte en Afspadseringsdag på jobbet, Torsdag d.4.Maj.

TORSDAG D.4. MAJ var det afgang, først med tog fra Struer til Viborg. Derfra med bus til Aalborg, og derfra med endnu en bus til Frederikshavn. 


På Hotel Frederikshavn skulle jeg bo på værelse 131 på 1.etage, Hotel Frederikshavn ligger midt i byen, så der er ikke den flotte udsigt.

Det her er hvad jeg kunne se, fra mit værelse.


Morgenmaden er nu heller ikke noget at råbe hurra for, men hva' det var billigt: 1611 kr. for 2 overnatninger.

Men næste gang jeg tager til Frederikshavn, vil jeg igen bo på Hotel Jutlandia, her får man luksus, og en flot udsigt. 


Jeg skulle ud og have noget aftensmad, i samme gade som det brune værtshus Tordenskjold ligger, ligger der en stribe restauranter. Det må jo åbenbart gå dem godt, for de har lagt der i mange år.

Jeg fik en Bøf med Whiskysovs, den smagte overraskende godt. 


Bagefter om på FREDDYS BAR for at undersøge, om der er livemusik Fredag aften. Det var der, der skulle være Countrymusik.

Og så kunne jeg få en Godnat bajer på TORDENSKJOLD.


Årsagen til jeg ville fejre den sidste Store Bededag på SMØRGÅSEN skyldes , her får man noget meget lækkert smørrebrød. Og så har de Danmarks største samling af Snaps, over 100 forskellige snapse. Så man gider ikke bare at få en Rød Aalborg til sin mad, når nu man har muligheden for at smage nogle, man ikke så ofte har mulighed for at smage.

Jeg må le når jeg høre de her snobbede værter på Michelin restauranterne, der praler med deres vinreoler. De er sgu ikke andet end en saftevandsbod ved siden af Smørgåsens Snapsereoler. 

Prøv lige at se, alle de flasker snaps der står henad baren, oppe på hylderne. Eller tag et kig på de frysebokse der er forsynet med glaslåger, der kan man se alle de flasker snaps der ligger kolde og dejlige. Det er fandeme et imponerende syn.


Jeg havde booket bord på Smørgåsen til kl.13, og denne gang valgte jeg 3 stykker smørrebrød med lunt.

Fiskefilet, Leverpostej og Roastbeef med spejlæg. Jeg kan godt li' man ikke bare får alle 3 stykker ind på engang, man får serveret 1 stykke af gangen. Man har lov at nyde sin mad stille og roligt, og når man er færdig med at spise, er der tid til at læne sig tilbage og lige slappe af, inden man får serveret næste stykke.

Fiskefileten er virkelig lækker. Leverpostejen hæver sig over, den lune Leverpostej man køber Søndag morgen i Løvbjerg til en 10'er. 

Roastbeef med spejlæg, det skulle lige prøves. Smager udmærket, men jeg foretrækker den traditionelle udgave med Remoulade og ristede løg. 

Af Snaps valgte jeg : ÆKVATOR AKVAVIT.  En snaps der er lagret på gamle fade, og har været på en sejltur til Cape Town og retur.

Den næste snaps BRAUNSTEIN NIELS JUEL AKVAVIT.

Og den sidste snaps NORDISK PÆREBRÆNDEVIN "ALEXANDER LUCAS ".

Efter de 3 stykker smørrebrød, ville jeg have dessert, og valgte Æblekage. 

Det er en Æblekage der er værd at smage, og til den valgte jeg Pærebrændevinen. Den passer perfekt til Æblekagen. Men den der Ækvator Akvavit, kunne nemt blive min favorit snaps. Den har en dejlig blød og rund smag, den ville være god som en FLYVERSJUS.


Mine 2 favorit værtshuse i Frederikshavn er TORDENSKJOLD OG FREDDYS BAR.

Men inden jeg skulle til livemusik på Freddys Bar, var jeg nysgerrig efter at besøge et andet værtshus : LYGTEN. 

Jo jo, der er såmænd fredeligt. Men det er også derfor, at Tordenskjold og Freddys Bar, stadig er mine favoritværtshuse. 

Inde på Tordenskjold er der en hyggelig stemning, og man kan få lov at sidde i et hjørne hvis man ønsker at sidde i ro, og drikke sine øl.

Men Freddys Bar er sjovest, her kommer folk for at have en sjov aften, så man kommer hurtigt i snak med folk.

Det var fandeme sjovt, da jeg i går trådte ind ad døren på Freddys Bar, genkendte pigen bag baren mig. Det er sgu rigtigt, da jeg for 2 år siden var i Frederikshavn var det hende som serverede for mig på Smørgåsen. Da var hun en charmerende pige, som fortalte mig, hun havde arbejdet som tjener i Grøften i Tivoli. Men var taget til Frederikshavn, for at prøve noget andet. Da jeg senere på aftenen tog på Freddys Bar, stod hun sørme bag baren, hun arbejdede begge steder.

Det gør hun ikke længere, nu arbejder hun kun på Freddys Bar. Og hun kan bedre lide stemningen i Nordjylland end København. 

Sørme om ikke jeg mødte endnu en pige jeg kender, en pige som jeg faldt i snak med da jeg holdt ferie i Sæby. Så det blev fandeme en skæg aften på Freddys Bar.


Bandet der skulle optræde kalder sig: Ronni Strøm & Country Cash.

De er et lokalt band, der spiller Countrymusik, jeg har aldrig hørt om dem før. Men syntes der er et eller andet bekendt ved guitaristen til venstre.

De er gode, og fik folk ud på dansegulvet.


I dag skulle jeg hjem ad igen, kunne tage en bus fra Frederikshavn kl.9:36,det passede fint med ved ankomst til Aalborg, kunne jeg 16 minutter efter komme med næste bus til Vinderup.

Da bussen ankom til Vinderup, skulle jeg pisse. Men der er ingen toiletter ved Vinderup Station.


Så måtte jeg om på Æ BETTE BAR. Her kunne jeg komme på WC.

Jeg kunne på togtiderne se, jeg kunne nå 2 øl. Så kom der en ind ad døren som har fødselsdag, som i den anledning ringede med klokken. Så skulle jeg nå 3 øl, men det er nu altid hyggeligt på Æ Bette Bar. 

Jeg nåede hjem, gad ikke lave mad. Så jeg var ovre og hente 


en grillkylling, ved Gimsing Take Away. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar