torsdag den 12. november 2020

AT BAKKE MED BUSSER

 

Mandag kom en seddel på tavlen om, at os der tager kørekort til bus, igen skulle til glatbanen i Viborg, Tirsdag. 

Denne gang dog ikke på glatbanen, men i kravlegården for at lære, at manøvrere med 3 akslers bus. Det er jo sådan en vi har at køre i, ude på UCH. 


Vi kørte til Viborg Tirsdag morgen, sidst vi var der, var vi på hold med nogle fra Svendborg. Men denne Tirsdag, var der kun os 4 fra UCH i Holstebro. Så vi havde en bus hver, 2 tre akslers busser og 2 to akslers busser, vi skulle så bytte rundt nogle gange. 

De opgaver vi fik, var først at følge en hvid streg rundt på hele banen, og gennem nogle kegler, forlæns og så baglæns.

Næste, køre forlæns ind over "graven", og bakke ind i garagen.

Næste, Parallelparkere, og til slut køre ind i en buslomme. 

Og så en bus der kun skulle køre mellem snore og kegler. 


At køre forlæns med en tre akslers bus, er nem nok. Men at bakke med skidtet, fy for Fanden. Selv om den er udstyret med bakkamera, var det overhovedet ikke til nogen hjælp. 

Så det var dejligt, man også fik lov at prøve de forskellige opgaver i en to akslers bus.


Sidst vi var i Viborg, blev jeg hurtigt dus med de gamle gule busser, og denne gang på denne Tirsdag blev jeg igen dus med dem.

Hvis jeg nogensinde bliver buschauffør, er det 2 akslers busser, jeg vil kræve at få lov at køre. 

Her var der intet bakkamera, her har man kun sine spejle at bakke efter. Det tog mig ikke mange minutter at blive dus med de gule busser, jeg kunne nøjes med at sidde med en hånd på rattet og den anden i vindueskarmen, og så ellers kigge i spejlene.

Jeg kom igennem samtlige opgaver, uden at vælte en eneste kegle. 

Helt så nemt gik det ikke i 3 akslerne, for her skal man ikke kun holde øje med baghjulene, der er også røven. 2 akslerne er det blot baghjulene man skal holde øje med, her følger røven fint med uden det store besvær. 


På UCH i går og i dag, var det køre/hviletids reglerne vi har gennemgået. 

Her er godt nok mange tal, begreber, formuleringer og regler der skal sættes ind i, og huskes på.


Vi fik udleveret dette katalog, det er faktisk et genial katalog der også er værd at tage med på farten den dag man bliver chauffør. 

Her er alt skåret ud i pap, så man aldrig er i tvivl om sin køretid, pause og hvil. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar